<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
                   

ايران در علوم «رياضي فازي» مقام نخست دنيا را در اختيار دارد
25/05/1385
رئيس انجمن رياضي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران هم‌اكنون در علوم «رياضي فازي» و «منطق فازي» حرف نخست را در دنيا مي‌زند.
به‌گزارش«خبرگزاري ايرنا»، دكتر «اسماعيل بابليان» در حاشيه‌ي «هشتمين كنفرانس رياضي ملي ايران» در شهركرد افزود: اين علم رياضي به‌عنوان علوم «مشكوكات» شناخته مي‌شود و كاربرد آن در «هوش مصنوعي» زياد است و به افراد جامعه به‌صورت خاص نگاه دارد.
وي تصريح كرد: بنيانگذار اين علم، يك دانشمند ايراني به‌نام پرفسور «لطفي زاده» مي‌باشد و ايرانيان آن را تدوين و به جهان معرفي كرده‌اند.
به گفته‌ي وي، ژاپني‌هاي از اين علم رياضي، در «صنايع دوربين‌هاي فيلمبرداري» و «لوازم خانگي» استفاده كردند و با استفاده از آن، جهان صنعت را متحول كردند.
استاد رشته‌ي رياضيات دانشگاه تربيت معلم گفت: ايران در چاپ مقاله در زمينه‌ي «رياضي فازي» هنوز در جهان حرف اول را مي‌زند.
رئيس انجمن رياضي ايران گفت: ايران هم اكنون در چاپ مقاله‌هاي رياضي در مجله‌هاي بين‌المللي (‪ISI‬ها) نيز حرف اول را در منطقه مي‌زند و در حال حاضر سالانه سه هزار مقاله در مجله‌هاي داخلي و خارجي از ايرانيان به چاپ مي‌رسد.
«بابليان» اظهار داشت: ايران در سه رشته‌ي «جبر»، «آناليز» و «رياضي كاربردي» نيز پيشرفته‌هاي قابل‌توجهي داشته است.
مؤلف كتاب «آناليز عددي» گفت: براي يادگيري و فراگيري رياضي در بين دانش‌آموزان بايد انگيزه را در اين گروه و معلمان با استفاده از روش‌هاي مدرن آموزشي و ابزارهاي روز فراهم كرد.
به‌گفته‌ي وي، براي فراگيري بهتر علم رياضي در مقطع ‌ابتدايي بايد از «روش‌هاي ساده» و «روش‌هاي شهودي» مانند: كاردستي و ابزارهاي كوچك و براي مقاطع راهنمايي بايد «كمك وسايل آموزشي»، «ماشين حساب‌ها» و «نرم‌افزارهاي عددي» استفاده كرد.
رئيس انجمن رياضي كشور گفت: «روش‌هاي تدريس» رياضي در ايران هم‌اكنون به‌صورت «سخنراني» و «تكنيكي» است و اين روش بايد به‌سمت «روش‌هاي مدرن» با استفاده از «مشاركت‌دهي» دانش‌آموزان در فرايند يادگيري حركت كند.
لازم به‌ياداوري است، هشتمين كنفرانس ملي رياضي ايران از ۲۴ ‬تا ۲۶ ‬مرداد ماه با حضور يك هزار و ۲۰۰ ‬نفر از رياضي‌دانان، معلمان، فرهنگيان، دانش‌آموزان، دانشجويان و معلمان تربيت معلم در شهركرد در حال پيگيري است.

 

يك استاد دانشگاه تهران: زياد خواندن باعث عدم يادگيري مي‌شود
25/05/1385
استاد رشته‌ي رياضي دانشگاه شهيد بهشتي و از مؤلفان مجله‌ي «رشد» گفت: زياد خواندن موجب عدم يادگيري مي‌شود.
دكتر «زهرا گويا» در جمع دانش آموزان شركت‌كننده در «هشتمين كنفرانس ملي رياضي» در تالار فارابي دانشگاه شهركرد افزود: خواندن بيش از حد ظرفيت ذهن، باعث انباشت مطالب و در نتيجه منجر به «فراموشي» در يادگيري مي‌شود.
وي تصريح كرد: فراگيري علوم به‌ويژه علوم رياضي بايد همراه با چالش و پرسش‌گري باشد و بايد در امر آموختن به ظرفيت‌هاي ذهني نيز توجه كرد.
به گفته‌ي وي، «فشار خانواده‌ها» براي زياد درس خواندن دانش‌آموزان و «تيزهوشي آن‌ها»، موجب «ايجاد اضطراب» در بين دانش‌آموزان خواهد شد.
«گويا» گفت: «تيزهوشي» از نظر علمي معيارهاي خاص خود را دارد و «پرحجمي» و «فشار» براي فراگيري درس از سوي خانواده‌ها، بزرگ‌ترين لطمه را به دانش‌آموزان وارد مي‌كند و ظرفيت ذهني او را دچار مشكل خواهد كرد.
اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران ياداورشد: «ايجاد چالش» در رياضي براي كودكان و دانش‌آموزان موجب توجه بيش‌تر به فراگيري خواهد شد و تابستان بهترين زمان براي ايجاد چالش در فراگيري رياضي است.
وي تصريح كرد: خانه‌هاي رياضي و فرهنگسراها در ايجاد چالش در امر فراگيري رياضي در تابستان بايد نقش اصلي را برعهده داشته باشند تا دانش‌آموزان به فراگيري غيررسمي رياضي توجه كنند.
«گويا» بيان داشت: توجه ‌بيش از اندازه‌ي كودكان به ‌بازي‌هاي يارانه‌اي‌ و كامپيوتر به‌دليل وجود چالش در اين بازي‌ها و نتيجه‌گيري و پيروزي مجازي است.
به‌گفته‌‌ي وي تبليغات غيرمتعارف و بيش از اندازه ‌براي «كنكور» از سوي رسانه‌هاي جمعي، موجب ايجاد استرس‌ها و اضطراب‌هاي كاذب مي‌شود و مسؤولان فرهنگي بايد به اين نكته توجه ويژه داشته باشند.
هشتمين كنفرانس ملي رياضي از روز ۲۴ ‬مردادماه به مدت سه روز در دانشگاه شهركرد در حال برگزاري است.

 

هشتمين كنفرانس ملي رياضي ايران در شهركرد گشايش يافت
24/05/1385
هشتمين كنفرانس ملي رياضي ايران، روز سه‌شنبه با حضور وزير آموزش و پرورش در تالار «شهيد آويني» دانشگاه شهركرد گشايش يافت.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا، وزير آموزش و پرورش در آيين گشايش اين كنفرانس، از «رياضي» به‌عنوان «علم پايه» نام برد و بر تبيين ضرورت آموزش رياضي در بين دانش‌آموزان تأكيد كرد.
«محمود فرشيدي» افزود: دانش‌آموزان بايد از فراگيري درس رياضي مانند غذا خوردن لذت ببرند.
وي تصريح كرد: اشاعه‌ي فرهنگ رياضي براي فراگيري آن در بين دانش‌آموزان بايد در كنار تدريس اين رشته انجام شود.
«فرشيدي» اظهار داشت: فراگيري رياضي به‌عنوان پايه علوم بايد به‌گونه‌اي باشد كه رسانه‌هاي جمعي به‌آن بپردازند و دانش‌آموزان حتي در خانه از فراگيري رياضي استقبال كنند.
وزير آموزش و پرورش، از تصحيح محتواي برخي از كتب درسي خبر داد و گفت: حجم محتواي برخي از كتب درسي بالاست و روش‌هاي تدريس، جديد نيست و آموزش و پرورش به‌دنبال اجراي روش‌هاي نوين و تصحيح محتواي كتاب‌هاست.
«فرشيدي» افزود: انجمن‌هاي علمي معلمان در امر نظارت بر تاليف كتب و ايجاد «بانك سؤال» بايد فعال شوند.
دبير علمي اين كنفرانس گفت: در اين نشست بيش از دو هزار و‪ ۳۶۷ ‬نفر از استادان دانشگاه‌ها، اعضاي هيأت علمي، مدرسان مراكز تربيت معلم، فرهنگيان، دانشجويان و دانش‌آموزان شركت دارند.
«محمد باقر منزوي» افزود: در اين كنفرانس نود و هفت ‪ مقاله‌ي علمي داخلي و‪ ۱۸ ‬مقاله‌ي خارجي قرائت خواهد شد.
به‌گفته‌ي وي، مهمانان خارجي از كشورهاي «آرژانتين»، «بلاروس»، «مكزيك»، «آلمان»، «كانادا» و چند كشور ديگر مقاله‌هاي خود را در اين كنفرانس ارائه مي‌دهند.
وي تصريح كرد: در اين كنفرانس ‌در خصوص: «مباني نظري آموزش رياضي»، «وضعيت موجود» و «چالش‌هاي پيش‌روي آموزش رياضي» در ايران، «رشد حرفه‌اي معلمان رياضي» و «عمومي كردن رياضي»، بحث و تبادل نظر خواهد شد.
منزوي گفت: اين كنفرانس با همكاري وزارت آموزش ‌و پرورش، انجمن رياضي ايران، استانداري، سازمان آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري و دانشگاه شهركرد تا ۲۶ ‬مرداد ماه جاري ادامه دارد.
به‌گفته‌ي وي، در اين كنفرانس‪ ۴۹ ‬عضو هيأت علمي، يك‌هزار و ۹۱۷ ‬دبير مقطع متوسطه،‪ ۳۰۹ ‬دبير دوره‌ي راهنمايي و ۴۹ ‬آموزگار مقطع ابتدايي حضور دارند.
اين كنفرانس در سه كارگاه مختلف با حضور استادان و كارشناسان رشته‌ي رياضي برگزار مي‌شود.

 

در يك پژوهش، توابع رياضي براي محاسبه‌ي هزينه‌هاي ناشي از تأخير در عمليات راهسازي ارائه شد
17/05/1385
پژوهشگران دانشكده‌ي عمران دانشگاه صنعتي شريف، توابعي رياضي براي محاسبه‌ي هزينه‌هاي ناشي از تأخير، افزايش مصرف سوخت و نشر آلاينده‌ها در محوطه‌ي عمليات راهسازي ارائه كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محوطه‌ي عمليات راهسازي در بزرگراه‌ها به‌علت «تراكم ترافيكي» و «تأخير ناشي از آن»، «افزايش مصرف سوخت» و «استهلاك وسايل نقليه»، «نشر آلاينده‌ها»، «كاهش ايمني» و «افزايش تصادفات» باعث بالا رفتن هزينه استفاده كنندگان از راه مي‌شود.
«دكتر حبيب‌الله نصيري»، استاديار و «مهندس محمدپور رضا» كارشناس ارشد دانشكده عمران دانشگاه صنعتي شريف در تحقيقي اين هزينه‌ها را مورد بررسي قرار دادند.
سپس با استفاده از برنامه‌ي شبيه‌سازي FRESIM و نتايج حاصل از آمارگيري، محوطه‌ي عمليات راهسازي را مدل‌سازي و بررسي كردند.
نتايج حاصل از پرداخت مدل FRESIM نشانگر آن است كه اين برنامه توانايي بالايي در مدل كردن محوطه‌هاي عمليات راهسازي دارد.
البته مقادير نهايي پارامترهاي پرداخت نشان‌دهنده‌ي تفاوت زياد عملكرد رانندگان ايراني نسبت به پيش‌فرض‌هاي برنامه است.
مدل‌هاي رياضي به دست آمده براساس نتايج شبيه‌سازي نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين پارامترهاي تأثيرگذار بر تأخير كل در محوطه‌ي عمليات راهسازي به‌ترتيب شامل: «حجم ترافيك»، «درصد وسايل نقليه‌ي سنگين» و «طول محوطه‌ي عمليات راهسازي» مي‌باشد.
هم‌چنين اين نتايج نشان داد كه تأخير در طول باند مسدود تنها تابعي از «محدوديت سرعت» در محوطه‌ي عمليات راهسازي و «طول باند مسدود» است و تأخير در بالادست محوطه‌ي تابعي نهايي از طول محوطه‌ي عمليات راهسازي، حجم ورودي و درصد وسايل‌نقليه‌ي سنگين است.
علاوه بر اين، ‌تأخير در پايين‌دست محوطه‌ي عمليات راهسازي به‌علت افزايش شتاب نيز مقدار ناچيزي است كه مي‌توان از آن صرفنظر كرد.
بررسي هزينه‌ها در اين مطالعه نشان داد كه «هزينه‌هاي ناشي از تأخير»، بخش اصلي هزينه‌ها را تشكيل مي‌دهد و هزينه‌هاي مربوط به «نشر آلاينده‌ها» و «مصرف سوخت» سهم ناچيزي را به خود تخصيص داده است.
به گفته‌ي محققان، در اين پژوهش هزينه‌هاي مربوط به مصرف سوخت با توجه به يارانه‌هاي اعطايي از سوي دولت محاسبه شده و از سوي ديگر ميزان افزايش توليد آلاينده‌ها نيز با توجه به توابعي محاسبه شده است كه توانايي كامل را در مدل كردن چرخه‌هاي تغيير سرعت ندارند و ممكن است با استفاده از مدل‌هايي كه اين توانايي را دارند هزينه‌هاي بيش‌تر براي اين بخش حاصل شود.

علاقمندان به المپياد توجه داشته باشند انتخاب اين خبر صرفاً جهت نشان‌دادن كاربردي از رياضيات در صنايع مختلف از جمله راهسازي است. چنان‌چه اين عزيزان قصد ادامه‌ي تحصيل در رشته‌ي رياضيات در دانشگاه را داشته باشند، مي‌توانند با مطالعه‌ي اين خبر با جنبه‌هايي از كاربرد اين رشته آشنا شوند.

 

دانشجويان ايراني به مقام نخست المپياد جهاني «معماران منظر 2006 » دست يافتند
14/05/1385
دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي به كسب مقام نخست المپياد جهاني معماران منظر در سال 2006 موفق شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهدي خالصي» و «مرتضي اديب» از دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشكده‌ي «معماري و شهرسازي» دانشگاه شهيد بهشتي در يك كار مشترك در دو گروه معماري منظر و بازسازي پس از سانحه با ارائه‌ي پروژه‌اي با عنوان: «بلاياي طبيعي، معماري منظر، زندگي، توسعه‌ي چند عملكردي» (پروژه‌ي موردي زلزله بم) به كسب «مقام نخست» المپياد جهاني معماران منظر ايالات متحده (2006 A.S.I.A) موفق شدند.
كسب مقام نخست المپياد جهاني براي اولين بار در خاورميانه توسط اين دانشجويان ايراني صورت گرفته است.
به گزارش ايسنا، «المپياد جهاني منظر» هر ساله در انجمن نظام مهندسي معماران منظر آمريكا برگزار مي‌شود.
اين مجموعه كه معتبرترين مرجع علمي و حرفه‌اي اين حوزه است، از سال 1898 شروع به‌كار كرده و با 108 سال سابقه از سال 1982 به برگزاري مسابقات جهاني در دو بخش دانشجويي و حرفه‌اي اقدام كرده است.

 

کاپلانسکی در گذشت
10/05/1385
کاپلانسکی (Kaplansky) در 25 ژوئن در سن 89 سالگی در گذشت.
به‌گزارش سايت The MacTutor History of Mathematics Archive، «ايروين كاپالانسكي» فعالیت‌های زیادی در مورد «جبر» و سایر شاخه‌ها انجام داد و مقاله‌هاي زیاد و مهمی نوشت.
او عضو تیم فاتح اولین دوره‌ي مسابقه‌هاي Putnam در سال 1983 از «دانشگاه تورنتو کانادا» و اولین مرد برنده‌ي مسابقه‌هاي Putnam بود.
کاپلانسکی دکترای خود را در «هاروارد» در سال 1941 به مدیریت «ساندرز مک لین» گرفت. او در «دانشگاه شیکاگو» از سال 1945 تا 1984 تدریس می‌کرد و از سال 1962 تا 1967 به‌عنوان رئیس آن‌جا فعالیت می‌کرد. «کاپلانسکی» به‌عنوان مدیر مؤسسه‌ي تحقیقاتی علوم ریاضی از سال 1984 تا 1992 مشغول به‌کار بود.
وي از اعضای فعال مدیریتی جامعه‌ي مرکزی ریاضی امریکا و بخش نشریات آن‌ها محسوب مي‌شد. از سال 1985 تا 1986 ریاست جامعه‌ي ریاضی امریکا (AMS) را برعهده داشت.
«کاپلانسکی» عضو آکادمی ملی علوم آمریکا، آکادمی علم و هنر آمریکا و عضو افتخاری جامعه ریاضی‌دانان لندن بود.
او جایزه‌ي Leroy P. Steele را - که امروزه جایزه‌ي موفقیت‌های مادام‌العمر نامیده می‌شود - در سال 1989 برای مقاله‌ي «اثرات متمادی ریاضی، مخصوصاً ریاضی در آمریکا» دریافت کرد.
هم‌چنين در پاسخ به این جایزه گفت: «هر روز مقداری وقت برای آموختن چیزی - جدا از مسأله‌ای که روی آن کار می‌کنید - صرف کنید و به‌یاد داشته باشید این گسستگی ممکن است کوتاه‌مدت باشد. هم‌چنين حتماً کتاب‌های بزرگ را بخوانید».

 

تيم المپياد رياضي ايران به سه مدال طلا و سه مدال نقره دست يافت
27/04/1385


به گزارش باشگاه دانش پژوهان جوان تیم ملی المپیاد ریاضی ایران به سه مدال طلا و سه مدال نقره چهل و هفتمین المپیاد جهانی ریاضی که از 15 لغایت 27 تیرماه جاری در اسلوونی برگزار شد دست یافت. در این دوره از رقابت ها که با حضور بیش از 540 دانش آموز از 90 کشور جهان برگزار شد، آقایان نیما احمدی پوراناری ، جابر زارع زاده و ناصر طالبی زاده به مدال طلا و آقایان آرمان فاضلی، محمد باوریان و سید جلیل کاظمی تبار به مدال نقره دست یافتند و تیم ایران رتبه هشتم این رقابت ها را کسب کرد. در این دوره از مسابقات کشورهای چین، روسیه و کره جنوبی صاحب رتبه های اول تا سوم شدند. شایان ذکر است دانش پژوهان افتخارآفرین المپیاد ریاضی ایران بامداد روز پنج شنبه 29/4/85 وارد کشور می شوند و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال قرار می گیرند.

 

هيروتوگو آكايك برنده جايزه كيوتو
27/04/1385
آكايك استاد بازنشسته رياضيات آماري، جايزه كيوتو را در علوم پايه دريافت كرد. او اين جايزه را براي همكاريش در آمار دريافت كرد. وي به واسطه اين جايزه يك ديپلم افتخار، مدال و 50 ميليون ين (معادل 446 هزار دلار آمريكا) دريافت كرد.
دكتر آكايك متولد5 نوامبر 1927 با 78 سال، آماردان، بازنشسته‌ي آموزشگاه رياضيات آماري و داراي مدرك ‌‌ PHD از دانشگاه توكيو مي‌باشد. وي كارش را در سال 1961 در ژاپن شروع كرد. ايشون از سال 1986 تا 1999 مدير كل اين آموزشگاه بود. از افتخارات وي موارد زير مي‌باشد:
• دريافت جايزه Okachi Memorial Technology در سال 1980
• دريافت جايزه Asahi در زمينه مهندسي صنايع و تكنولوژي توليد در سال 1989
• دريافت مدال ژاپني به همراه Purple Ribbon در سال 1989
• دريافت جايزه جامعه آمار ژاپن در سال 1996

 

مرحله نهایی یازدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در شانزده رشته سه‌شنبه افتتاح می‌شود
20/04/1385
مرحله‌ي نهايي يازدهمين المپياد علمي دانشجويي كشور در شانزده رشته سه‌شنبه بيستم تير 1385 افتتاح خواهد شد.
به‌گزارش سازمان سنجش کشور، مراسم افتتاحيه روز سه شنبه بيستم تير 1385 ساعت 00/16 در آمفي تئاتر شهيد چمران دانشکده‌ي فني دانشگاه تهران واقع در خيابان انقلاب برگزار خواهد شد.
اين گزارش مي‌افزايد: از کليه‌ي منتخبين مرحله‌ي اول (متمرکز و غيرمتمرکز) - که اسامي آنان از طريق سايت المپياد و پيک سنجش شماره‌ي 480 اعلام شده است - دعوت مي‌شود در اين مراسم حضور داشته باشند.
لازم به‌ذكر است آزمون اول رشته‌ي مهندسي برق ساعت 20-18 بيستم تير در محل افتتاحيه و آزمون ساير رشته‌ها و بقيه‌ي آزمون (در 16 رشته) از صبح چهارشنبه بيست و يكم تير در دانشکده‌ي فني دانشگاه تهران (به‌نشاني خيابان کارگر شمالي - پرديس شماره‌ي 2) برگزار خواهد شد.
شايان ذکر است المپياد رشته رياضي به‌صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود المپیاد رشته ریاضی به صورت بین ‌المللی برگزار می ‌شود و تاکنون از کشورهای آلمان و ارمنستان به این دوره ملحق شده‌اند.

 

اعزام تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات جهانی اسلونی
19/04/1385
تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات جهانی عازم اسلونی شد.
تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران متشکل از 6 دانش آموز 2 سرپرست و 2 ناظر علمی در چهل و هفتمین المپیاد جهانی ریاضی ، تهران را به مقصد اسلونی ترک کرد.
اعضای تیم ملی ریاضی جمهوری اسلامی ایران را آقایان : نیما احمدی پور اناری ، ناصر طالبی زاده سردری ، جابر زارع زاده ، محمد باوریان ، آرمان فاضلی چغوشی و سید جلیل کاظمی تبار امیر کلایی ، تشکیل میدهند و آقایان : دکتر آرش رستگار و دکتر محمد رضا رزوان ، به عنوان سرپرست و بهمن اصلاح پذیر و محسن جمالی به عنوان ناظر علمی این تیم را همراهی می کنند.
شایان ذکر است ، چهل و هفتمین المپیاد ریاضی از پانزدهم لغایت بیست و هفتم تیر ماه در کشور اسلونی برگزار می شود.
منبع:باشگاه دانش پژوهان جوان

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 61    بازديد امروز: 17    كل بازديدها: 98261
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما