<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
                   

از سوي پژوهشگران جهاد دانشگاهي صنعتي شريف، دانش فني طرح‌هاي تخصصي شهري و حمل و نقل در اختيار بخش‌هاي اجرايي قرار مي‌گيرد
20/06/1385
به‌دنبال دستيابي متخصصان جهاد دانشگاهي صنعتي شريف به دانش فني چند طرح تخصصي پراستفاده در زمينه‌ي بهبود مسائل مرتبط با «حمل و نقل و ترافيك»، اين توانمندي‌ها طي نشستي يك‌روزه براي مديران شهرداري‌ها و اداره‌هاي كل راه و ترابري و ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مراكز تمامي استان‌هاي كشور تشريح مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين نشست كه در جهاد دانشگاهي صنعتي شريف برگزار مي‌شود، محورها و موضوع‌هاي «نگهداري زمستاني معابر و راه‌ها»، «مديريت هوشمند پاركينگ‌ها» و «شبيه‌سازي پروژه‌هاي عمراني» توسط متخصصان دانشگاهي براي شهرداران و مديران پروژه‌هاي كلان حمل و نقل و ترافيكي سراسر كشور ارائه مي‌شود.
«مهندس حاجيلو» از اعضاي هيأت علمي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و مدير پروژه‌ي پاركينگ‌هاي هوشمند در اين‌زمينه گفت: با اجرا و ايجاد پاركينگ‌هاي هوشمند، رانندگان قبل از انتخاب پاركينگ از ظرفيت آن مطلع مي‌شوند و اين‌كار در تسهيل عبور و مرور خودروها به‌خصوص در محدوده‌هاي پرتردد كلان‌شهرها جلوگيري مي‌كند اين پروژه جلوي «سرگرداني خودروها» در سطح شهرها را مي‌گيرد و منجر به «كاهش ترافيك» و «مصرف سوخت» مي‌شود.
وي با تأكيد بر اين‌كه اين طرح قابل پياده‌سازي در تمامي پاركينگ‌هاي موجود و پاركينگ‌هاي دردست‌ساخت مي‌باشد، افزود: در اين طرح با نمايش ظرفيت پاركينگ‌ها روي تابلوهاي نصب‌شده در تقاطع‌هاي نزديك پاركينگ، رانندگان از ظرفيت پاركينگ‌هاي مورد نظرشان مطلع شده و به راحتي مسير حركت خود را تعيين مي‌كنند علاوه بر نمايش ظرفيت پاركينگ، اين طرح چند قابليت مهم ديگر نيز دارد.
به‌كارگيري روش‌هاي پيش‌گيري از يخ‌زدگي (آنتي آيسينگ) به‌جاي روش‌هاي سنتي يخ‌زدايي معابر از ديگر طرح‌هايي است كه در اين نشست ارائه خواهد شد.
«مهندس عابدي» مدير اين طرح با اشاره به‌افزايش سفرهاي درون شهري و برون شهري در سطح جاده‌ها، مشكلاتي كه يخ‌زدگي و به‌دنبال آن يخ‌زدايي به روش‌هاي سنتي براي شهرها و شهرداري‌ها و راهداري‌ها ايجاد مي‌كند گفت: در طرح پيشگيري از يخ‌زدگي كه دانش فني آن به‌كمك متخصصان داخلي تدوين شده، سعي مي‌شود براساس «شرايط اقليمي» هر منطقه و استفاده از «تركيبات شيميايي» مناسب با جلوگيري از «يخ‌زدن» زودهنگام معابر و خيابان‌ها، فرصت اقدام‌هاي اجرايي لازم براي عوامل شهرداري‌ها و اداره‌هاي راه و ترابري و نيروهاي راهنمايي و رانندگي فراهم باشد.
بنابراين گزارش، «دكتر محمودي» مدير طرح شبيه‌سازي پروژه‌هاي عمراني و اصلاحات هندسي نيز با اشاره به‌مشكلات متعددي كه پس از اجراي پروژه‌هاي عمراني بروز مي‌كند، گفت: با استفاده از اين روش مي‌توان بسياري از پروژه‌هاي عمراني و ترافيكي را قبل از اجرا، شبيه‌سازي كرد و با بررسي عواقب بعدي، از هزينه‌هاي بي‌مورد احتمالي پيشگيري كرد.
وي تأكيد كرد: ديگر دوران سعي و خطا گذشته و امروز قبل از اجراي پروژه‌هاي عمراني و ترافيكي، بايد آثار و عواقب آن را به‌كمك «شبيه‌سازي» ملاحظه و سپس بهترين راه‌حل را انتخاب كرد.
گفتني است اين نشست، عمومي نمي‌باشد و افرادي كه از قبل دعوت شده‌اند و ثبت‌نام كرده‌اند، مي‌توانند در اين نشست حضور داشته باشند.
علاقمندان به شركت در اين نشست مي‌توانند جهت انجام هماهنگي و ثبت‌نام با شماره‌تلفن‌هاي: 66005648 و 66024545 تماس بگيرند.

 

در تحقيقات يك پايان‌نامه ، جريان مخروطي آب در مخازن شكافدار بررسي و مدل‌سازي شد
20/06/1385
براساس يافته‌هاي يك پايان‌نامه، «جريان مخروطي آب» در «مخازن شكافدار» بررسي و مدل‌سازي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهندس احمد دادوند كوهي» دانشجوي دانشكده‌ي فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس در اين پايان‌نامه با نوشتن «معادله‌هاي سيالات موجود» (آب و نفت) و در ادامه‌ي حل اين معادله‌ها با استفاده از روشIMPES (Implicit Pressure and Explicit Saturation) پديده‌ي مخروطي‌شدن مدل‌سازي شد. سپس از داده‌هاي يكي از چاه‌هاي مخزن اسماري استفاده شده و تأثير عوامل مختلف بر اين پديده بررسي شد.
تحليل نتايج مدل‌سازي اين پايان‌نامه نشان مي‌دهد كه نتايج اين مدل‌سازي با نتايج حاصل از شبيه‌ساز GMC هم‌خواني داشته و مقدار متوسط خطا براي زمان «ميان‌شكني» ‌٣٥/٤ درصد و براي «برش آب» ‌٥٢/٤ درصد شده است.
هم‌چنين با دو برابر شدن «دبي توليد نفت»، «تراوايي عمودي شكاف»، «تراواني افقي شكاف»، «تراوايي ماتريس»، «تخلخل شكاف»، «تخلخل ماتريس» و «ويسكوزيته‌ي نفت» مقدار «برش آب» به‌طور متوسط ‌٢١٣/٣ ، ‌٠٠٩/١، ‌٠٧٣/١، ‌٠٣٩/١، ‌٨٠/٠، ‌٣٩/٠، ‌٣٨/١ برابر خواهد شد.
گفتني است «مخروطي شدن» توصيف حركت «آب» يا «گاز» به‌سمت بازه‌ي توليدي چاه است.
اين فرايند پديده‌ي نامطلوبي است كه «هزينه‌ي بهره‌برداري» را افزايش داده و سبب «محدود كردن دبي توليد نفت» از چاه مي‌شود؛ بنابراين سعي بر اين است كه دبي‌هاي توليد در محدوده‌اي كنترل شود كه «مانع ورود آب و گاز» به چاه توليدي شود؛ به‌همين دليل بررسي اين پديده و مدل‌سازي آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
«حركت مخروطي» «آب» يا «گاز» به‌سمت بازه‌ي توليدي چاه يك‌پديده‌ي نامطلوب است كه هزينه‌ي بهره‌برداري را افزايش مي‌دهد و سبب «كاهش بازده مكانيزم تخليه‌شدن مخزن» و در نهايت «بازده كلي» مي‌شود.
حركت مخروطي در ابتدا نتيجه جابه‌جا شدن سيالات مخزن در جهت «حداقل مقاومت» در برابر حركت مي‌باشد كه به‌وسيله‌ي «تمايل سيالات» به باقي‌ماندن در «تعادل وزني» متعادل مي‌شود.
در شرايط اوليه، سيالات مخزن به‌شكل «تعادل» قرار دارند، توليد از چاه باعث ايجاد يك «گراديان فشار» در اطراف چاه مي‌شود كه در صورت غلبه‌ي آن بر «تعادل وزني سيالات» سطح تماس آب و نفت يا گاز و نفت تغيير شكل مخروطي به‌سمت بازه‌ي توليدي چاه مي‌دهند.
اين پديده به‌طور معمول هنگامي رخ مي‌دهد كه به چاه‌هايي كه قسمتي از آن تكميل شده باشد و داراي «آبران فعال» يا «كلاهك گازي» باشد «دبي» توليد بالايي تحميل شود. به‌همين جهت اين پديده عامي است كه سبب محدود كردن دبي توليد نفت از چاه مي‌شود.
در ميادين نفتي سعي بر اين است كه «دبي‌هاي توليد» در «محدوده‌اي» كنترل شوند كه مانع از ورود «آب» يا «گاز» به چاه توليدي مي‌شود و زماني كه بتوان از اين پديده جلوگيري نمود مي‌توان با «دبي بيش‌تري» نفت توليد كرد.
بنابراين گزارش، براساس اين تحقيق براي پيش‌بيني رفتار مخروطي‌شدن، مطالعه‌هاي زيادي انجام شده است. تعدادي از معادله‌هاي عملكرد حركت مخروطي به‌صورت رياضي و تحليلي (Analytical) حل شده‌اند كه شامل فرضيات ساده‌كننده مي‌باشند.
يافتن «توزيع فشار» و «شكل مخروط» به‌طور هم‌زمان مشكل بوده و «توزيع فشار» به‌گونه‌اي فرض شده است كه «حركت مخروطي وجود ندارد». اين در حالي است كه به‌دليل ايجاد «حركت مخروطي آب يا گاز»، «جريان چند فازي» در «سه‌بعد» وجود خواهد داشت. به‌همين دليل براي مطالعه بر روي مخروطي شدن به‌خصوص در مخازن شكافدار، مدل‌سازي عددي ترجيح داده مي‌شود.

 

طلايي‌هاي كشوري المپیاد ریاضی سال 1385 مشخص شدند
17/06/1385
پس از برگزاري دوره‌ي سه‌ماهه‌ي تابستاني، طلايي‌هاي كشوري المپياد رياضي سال 1385 مشخص شدند.
عليرغم آن‌كه هنوز سايت باشگاه دانش‌پژوهان جوان خبري در اين مورد اعلام نكرده است، شنيده‌ها حاكي از انتخاب افراد ذيل است:
- «کسری احمدی» از علامه حلی
- «میلاد بخشی‌زاده» از علامه طباطبایی
- «محمد رضا تکاپویی» از علامه طباطبایی
- «شایان دشمیز» از علامه حلی
- «مهیار سفیدگران» از شهید بهشتی بابل
- «محمدحسین شفیع‌نیا» از شهید بهشتی کرمانشاه
- «سامان فرحت» از انرژی اتمی تهران
- «حسام فیروزی» از شهید هاشمی‌نژاد مشهد
- «پوریا کبیر» از شهید اژه‌ای اصفهان
- «محمد منصوری» از علامه حلی
- «سیما مهری» از فرزانگان زنجان
- «سعید هادی‌خانلو» از علامه طباطبایی.

 

به‌همت محققان ايراني، فرايند «انتقال اكسيژن» به «سلول‌هاي ماهيچه قلب» مدل‌سازي شد
15/06/1385
«مدل سه‌بعدي» اكسيژن‌رساني به «ماهيچه‌ي قلب» توسط فارغ التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده‌ي مهندسي پزشكي «دانشگاه صنعتي اميركبير» طراحي و تدوين شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «عليرضا ماضيوري» مجري طرح دسترسي «عضله‌ي قلب» به «اكسيژن كافي» را از عوامل مؤثر در «سلامتي» و «عملكرد درست» اين عضو ذكر كرد و گفت: تاكنون براي شناسايي فرايند انتقال اكسيژن از «مويرگ»‌ به «بافت قلب»، «مدل رياضي» تدوين نشده بود.
وي افزود: در اين طرح با بررسي «ويژگي‌هاي فيزيكي خون»، «مايع ميان سلولي» و «چگونگي ورود اكسيژن به سلول‌هاي قلب» و هم‌چنين «قوانين انتقال» و «بقاي جرم»، معادله‌ي ديفرانسيلي نوشته شد كه تأثير تغيير يك‌داده را در ديگر بخش‌هاي فرايند اكسيژن‌رساني نشان مي‌دهد.
وي تصريح كرد: بررسي نتايج تجربي نيز - كه با كمك روش‌هاي هسته‌اي و دوربين‌هاي پت انجام شده است - درستي پاسخ‌هاي «مدل رياضي» را نشان مي‌دهد.
مجري طرح اهميت اين پژوهش را در فراهم آوردن زمينه‌ي شناسايي جزويات دقيق‌تري از «عملكرد داروها» در «قلب» ذكر كرد و گفت: با اضافه‌شدن نتايج اين پژوهش به مدل‌هاي قلب مجازي - كه بيش از اين تدوين شده است - امكان شناسايي هرچه بيش‌تر عملكرد قلب و درمان بيماري‌هاي آن با استفاده از مدل‌هاي رياضي فراهم شده و هم‌چنين تأثير متغيرها و داروهاي مختلف بدون آن‌كه نياز به آرامش اوليه‌ي عملي آن در انسان باشد در اين مدل‌ها انجام خواهد شد.
براساس اين گزارش، سه‌بعدي بودن مدل با فراهم آوردن امكان دريافت داده‌هاي بيش‌تر در حجم «عضله‌ي قلب»، ‌نتايج دقيق‌تري را فراهم مي‌كند.
اين پروژه با راهنمايي «دكتر احمدرضا عرشي» و «دكتر مسعود محمديان» انجام شد.

 

در «سي و هفتمين كنفرانس رياضي ايران» جايزه‌ي «دكتر رياضي كرماني» به مقاله‌هاي برتر رياضي كشور ارائه شد
12/06/1385
«سي و هفتمين كنفرانس رياضي ايران» با گراميداشت يكصدمين سالگرد تولد زنده‌ياد «پرفسور هشترودي» با پيام رئيس‌جمهور در «دانشگاه تربيت‌معلم آذرشهر» در حال برگزاري است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محموديان»، «رئيس انجمن رياضي ايران» اظهار داشت: در كنفرانس امسال - كه تا 14 شهريورماه ادامه دارد - حدود 750 رياضيدان از 13 كشور دنيا از جمله: «كويت»، «هلند»، «هنگ كنگ»، «آلمان»، «كانادا»، «فرانسه»، «دانمارك»، «امريكا»، «هند»، «ارمنستان»، «صربستان»، «سوئد»، «تايوان» و جمعي از رياضيدانان ايراني مقيم خارج از كشور حضور دارند.
وي افزود: از ميان 480 مقاله ارسال‌شده، 240 مقاله جهت ارائه پذيرفته شدند و حدود 70 تا 80 مقاله نيز به‌صورت پوستر ارائه مي‌شود.
«دكتر محموديان» خاطر نشان كرد: علاوه بر جوايزي كه از گذشته در انجمن تحت‌عنوان «دكتر وصال»، «دكتر رياضي كرماني» و «قرباني» ارائه مي‌شود سه جايزه‌ي ديگر با عناوين: «دكتر هشترود‌ي»، «پروفسور فاطمي» و «دكتر مهدي بهزاد» اضافه شده كه آيين‌نامه‌هاي اين جوايز نيز نوشته شده است. اولين جايزه‌ي «دكتر مصاحب» - كه به بهترين تأليف رياضي تعلق مي‌گيرد - امسال به «دكتر محمد اردشير» استاد دانشگاه صنعتي شريف براي كتاب «منطق» و جايزه‌ي «دكتر رياضي كرماني» به مقاله‌هاي برتر ارائه‌شده در سه كنفرانس دوره‌هاي گذشته - كه برخي از آن‌ها به‌صورت مشترك انجام شده بود - به «دكتر خسرو مالك‌نژاد»، «دكتر فرشيد ميرزايي»، «دكتر جهانگير حسين‌پور»، «دكتر سيد مهدي كرباسي»، «دكتر طاهر قاسمي هنري» و «دكتر مرتضي ابطحي» اهدا شد.
رئيس انجمن رياضي خاطرنشان كرد: سي و هفتمين كنفرانس رياضي ايران با بزرگداشت يكصدمين سال تولد «دكتر هشترودي» برگزار مي‌شود.
وي در دوران خود رياضيدان سخنور و نويسنده معروفي بود. تز دكتراي وي كه به‌عنوان يكي از بهترين كارهاي رياضيات در سال 1937 بود با يك رياضيدان بسيار معروف به‌نام «الي كارتان» - رياضيدان برجسته و بنيانگذار «رياضيات جديد» - انجام شده بود كه رياضيدانان بين‌المللي زيادي به آن رجوع مي‌كنند.
«دكتر محموديان» با اشاره به اين‌كه براساس تصميم انجمن، جايزه‌اي به‌نام «دكتر هشترودي» به مقاله‌هاي برتر ارائه‌شده در سمينارهاي «دوسالانه‌ي هندسه و توپولوژي» اهدا مي‌شود، گفت: كنفرانس امسال در «دانشگاه تربيت معلم آذرشهر» در استان آذربايجان و نزديك زادگاه استاد (هشترود) برگزار شده و خانه‌ي رياضياتي نيز در تبريز به‌نام ايشان وجود دارد كه اين ابتكار را به‌خرج داده تا هم‌زمان با اين كنفرانس، بزرگداشتي هم به‌ياد اين رياضيدان فقيد برگزار شود.

 

سي‌امين سالگرد درگذشت استاد «محسن هشترودي»
12/06/1385
 «اگر سنت جاري اجازه مي‌دهد، جسد من در دانشگاه دفن شود تا استخوان‌هايم خاك‌نشين قدم جوانان اين مرز و بوم باشد».
استاد هشترودي

سيزدهم شهريور 1385 مصادف با سي‌امين سالگرد درگذشت «استاد محسن هشترودي»، رياضيدان و اديب نام‌اور ايراني است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محسن هشترودي» در ‌22 دي 1286 در تبريز متولد شد؛ پدر وي «شيخ اسماعيل مجتهد» از روحانيون به‌نام و مشاور «شيخ محمد خياباني» در قيام تبريز و نماينده‌ي مردم در مجلس شوراي ملي بود.
«هشترودي» در سال 1304 پس از اتمام دوره‌ي دبيرستان در «دارالفنون» به تحصيل پزشكي پرداخت و پس از چندي در سال 1307 جزو اولين گروه دانشجويان براي تحصيل در رشته‌ي مهندسي عازم اروپا شد ولي سال بعد به‌وطن مراجعت و در دانشسراي عالي (دارالمعلمين مركزي)، رشته‌ي رياضي را انتخاب كرد.
«هشترودي» در سال 1311 به‌عنوان شاگرد اول دانشسرا و جزو دومين گروه فارغ‌التحصيلان، بار ديگر به فرانسه اعزام شد و سال بعد با كسب امتياز اول در امتحانات آناليز در پاريس (1933) به‌اخذ ليسانس دوم در رشته‌ي رياضي از «سوربن» و سه‌سال بعد به‌دريافت دكتراي دولتي از دانشكده‌ي علوم آن دانشگاه نايل شد.
استاد راهنماي رساله‌ي وي‌، «الي كارتان» (رياضيدان برجسته و بنيانگذار رياضيات جديد) بود.
«هشترودي» در سال 1315 به‌دنبال مخالفت سفارت ايران با عزيمتش به آلمان براي مطالعه در باب «نظريه‌ي مجموعه‌ها» به‌صلاحديد «كارتان» (همراه «ليشتروويچ» و ظاهراً «استوي‌لف») به وطن مراجعت و با سمت «دانشياري» در دانشكده‌هاي علوم و ادبيات و دانشسراي عالي به‌تدريس مشغول شد.
«هشترودي» در سال 1320 به‌سمت استادي ارتقا و به‌عضويت جامعه‌ي ليسانسيه‌هاي دانشسراي عالي درآمد و در سال بعد علاوه بر تصدي كرسي «مكانيك تحليلي» گروه آموزش رياضي دانشگاه تهران، «رياست فرهنگ تهران» ( اداره‌ي تعليمات متوسطه) را عهده‌دار شد.
در جريان اعتصاب دانشگاه تهران در سال 1322 جهت «استقلال دانشگاه» - كه سال بعد با كوشش «دكتر محمد مصدق» ضمن تبصره‌اي در مجلس تصويب شد - از وزارت معارف شد. استاد از گردانندگان اصلي آن بود.
«پرفسور هشترودي» دومين رساله‌ي مجموعه‌ي تأليف‌هاي علمي خود را در سال ‌1324 تنظيم كرد و از سال بعد، هدايت يك مجمع فلسفي با حضور اشخاص چون «اميرحسين آريان‌پور» و «حسين‌علي راشد» را برعهده گرفت.
در سال 1326، راهنمايي «الكساندر (سمباد) آبيان» را براي تنظيم رساله‌اي در باب «هندسه‌ي ترسيمي فضاي چهار بعدي» - كه به تأييد «الي كارتان» هم رسيد - برعهده گرفت.
«پرفسور هشترودي» در سال 1329 به‌عنوان نماينده‌ي دانشگاه تهران جهت شركت در «كنگره‌ي بين‌المللي رياضيدانان» به دانشگاه‌ «هاروارد» عزيمت كرد كه حاصل پژوهش‌هاي علمي وي در اين دوره، زيرنظر پرفسور «وايل» به‌تنظيم سومين مجموعه‌ي علمي‌اش منجر شد.
عضويت در مؤسسه‌ي مطالعات عاليه‌ي «پرينستون» به‌درخواست رياست آن مؤسسه، پرفسور «اوپن هايمر» و مصاحبت با «انيشتين» از جمله ديگر فعاليت‌هاي علمي استاد در آن سال بود.
بنابر اين گزارش، «پرفسور هشترودي» در 1330 به‌ميهن مراجعت و به‌مدت يك‌سال «رياست دانشگاه تبريز» را عهده دار شد. در 1332 بار ديگر به‌عنوان نماينده‌ي دانشگاه تهران در «كنگره‌ي بين‌المللي رياضيدانان» در «آمستردام» (در سال 1954) شركت و به فعاليت علمي و تنظيم اثر علمي خود زيرنظر پرفسور «سخوتن» در «مركز رياضيات آمستردام» پرداخت.
در 1336 «پرفسور هشترودي» مجدداً جهت شركت در «كنگره‌ي بين‌المللي رياضيدانان زبان لاتين» (1957) عازم «نيس» در فرانسه شد و هم‌چنين براي يك دوره‌ي سه‌ساله به «‌رياست دانشكده‌ي علوم دانشگاه تهران» منصوب شد كه راه‌اندازي «مركز ژئوفيزيك» و يك «رصدخانه‌ي خورشيدي» در آن، سامان بخشيدن به «مركز اتمي اميرآباد» و ايجاد «مؤسسه‌ي آمار» از جمله خدمات پرفسور در دوره‌‌ي تصدي اين مسؤوليت بود.
«استاد هشترودي» در 1337 جهت شركت در «كنگره‌ي بين‌المللي رياضيدانان» (1958) در «ادينبورگ» عازم انگلستان شد و صحبت‌هايي نيز با «برتراند راسل» داشت.
«پرفسور هشترودي» در سال بعد علاوه بر راه‌اندازي دوره‌ي فوق‌‌ليسانس رياضي و كوشش‌هاي مستمر براي تصويب تبصريه‌ي الحاقي به «قانون استخدام مهندسان» - كه گام بزرگي براي اشتغال و تأمين آتيه‌ي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم پايه بود – به‌پيشنهاد «دكتر حسابي»، «رياست انجمن ايراني اتحاديه‌ي بين‌المللي فضا» به‌عضويت اين انجمن درآمد.
هدايت «سازمان صنفي دانشجويان»، رياست هيأت تحريريه‌ي نشريه‌ي علمي، فرهنگي، هنري «كتاب هفته»ي كيهان، حمايت‌هاي معنوي براي تشكيل «مجله‌ي رياضي يكان»، شركت در «كنگره‌ي بين‌المللي ژئومتري و ژئودزي صوفيه» (در سال ‌1964) و عضويت در شورا و كميته‌ي رياضي و فيزيك آن، پيشنهاد تشكيل «انجمن رياضي» و «انجمن معلمان رياضي» (به‌مفهوم عام) و هم‌چنين عضويت در «شوراي مركزي دانشگاه‌ها» از جمله تلاش‌ها و خدمات علمي، آموزشي استاد تا زمان بازنشستگي در سال 1948 (پس از 31 سال خدمت در كسوت استادي تمام‌وقت دانشكده‌ي علوم) بود.
«پرفسور هشترودي» در همان سال بنابه تقاضاي شخصي همراه تيم اعزامي از اساتيد به دانشگاه‌هاي «باكو» و «مسكو» رفت و رياست «كانون فضايي ايران» را عهده‌دار شد.
وي در سال 1349، علاوه بر شركت در «اولين كنفرانس رياضي» و دريافت لوح «استادي ممتاز دانشگاه تهران»، عضويت در هيأت امناي «مدرسه‌ي عالي علوم اداري و بازرگاني قزوين» را براي مدت سه‌سال پذيرفت و در سال‌هاي بعد نيز علاوه‌بر حضور فعال و ايراد سخنراني‌هاي پربار در كنفرانس‌ها و مجامع مختلف علمي، مسؤوليت‌هاي گوناگوني نظير: «رياست انجمن نويسندگان و مترجمان» و «رياست كانون مخترعان كشور» را عهده‌دار بود.
سرانجام «پرفسور هشترودي»، اديب، شاعر، استاد ممتاز دانشگاه تهران و رياضيدان بي‌نظير و مردم‌گراي جامعه‌ي علمي ايران در 13 شهريور 1355 - پس از 69 سال حيات پرثمر و تلاش خستگي‌ناپذير علمي و اجتماعي و تحمل فشارهاي طاقت‌فرساي روزگار، بيدادگري‌هاي رژيم پهلوي، فقر ظاهري و باطني جامعه و مرگ نابهنگام فرزند - در تهران درگذشت و در بهشت زهرا(س) به‌خاك سپرده شد.
«دكتر محسن هشترودي» استاد ممتاز دانشگاه تهران در ميان رياضيدانان معاصر ايران از جمله چهره‌هاي برجسته و بي‌بديلي است كه در عرصه‌ي علوم رياضي وي را هم‌رديف عالماني هم‌چون «ابوعبدالله خوارزمي»، «كمال‌‌الدين فارسي»، «غياث‌الدين جمشيد كاشاني»، «عبدالملك شيرازي» و «محمد باقر يزدي» نام برده‌اند.
استاد همواره در مجامع و كنفرانس‌ها به‌عنوان متفكري صاحب‌نظر مطرح بود و با دانشمنداني هم‌چون «رايسكينسلي» و «الكساندراف» از شوروي سابق، «استرويك» و «آلبرت» از آمريكا، «زگره» و «بومپياتي» از ايتاليا، «ران چانو»، «استوي‌اف»، «هايموويچي» از مجارستان مكاتبه داشت.
«پرفسور هشترودي» صرفاً استاد رياضيات نبود بلكه فيلسوف نيز بود و ضرورتاً با اكثر علوم و هنرها آشنايي كافي داشت؛ با زبان‌هاي عربي، انگليسي، روسي، آلماني‌ و لاتين آشنا بوده و در زبان‌هاي تركي اسلامبولي و فرانسه تا حد سرودن شعر تسلط داشت.
آشنايي و تسلط «پرفسور هشتروديـ با رشته‌هاي مختلف علوم و مسائل جهاني دانش روز و ارتباط مستقيم و مكاتبه‌اي با دانشمندان و نظريه‌پردازان مشهور از اين متفكر جهان سومي، چهره‌اي معتبر و مطرح در جوامع علمي جهاني ساخته بود؛ به‌طوري‌كه مواردي اتفاق افتاده كه با كارشكني‌هاي عمومي اداري دستگاه امنيتي رژيم سابق در صدور اجازه‌ي خروج وي تعلل شده تا به‌كنفرانس‌هاي خارجي نرسند ولي افتتاحيه‌ي كنفرانس تا رسيدشان به‌تأخير مي‌افتاد؛ دليل اين توجه مجامع علمي جهاني به «هشترودي» يقيناً اين امر بوده است كه استاد هميشه نظري براي طرح در سطح چنان اجتماع‌هاي بزرگ علمي داشته كه در شرايط يك كشور جهان سوي قابل‌طرح عمومي نبوده و در اوضاع سياسي و اداري و حكومتي ايران مخاطبي نداشته و حداقل از لحاظ زماني چند دهه جلوتر از سطح دانش عمومي جامعه خود بوده است.
«استاد پرويز شهرياري» - محقق و آموزگار بزرگ رياضي - كه سال‌ها مديريت چندين نشريه‌ي علمي و آموزشي از جمله: «دانش و مردم» و «‌آشنايي با دانش»، «آشتي با رياضيات»، «آشنايي با رياضيات» و «سخن علمي» را برعهده داشته است - با اشاره به‌مقام علمي والاي «پروفسور محسن هشتردي» در زمينه‌ي «رياضيات»، «فيزيك» و «فلسفه» گفت: در مدتي كه مجله‌‌ي «يكان» منتشر مي‌شد، «دكتر هشترودي» با وجود آن‌كه در سطوح بالاي رياضيات كار مي‌كرد خود را با «رياضيات دبيرستاني» تطبيق داده بود و مقاله‌هاي فراواني را در حد رياضيات دبيرستان - البته در سطحي بالاتر - مي‌نوشت. وي حتي يك كتاب هم درباره‌ي‌ مسائل رياضيات دبيرستاني ازسوي مجله‌ي يكان چاپ كرد كه به‌نظر من در بين تمام كتاب‌هاي رياضي دبيرستاني ممتاز است و هنوز هم دانش‌اموزان علاقه‌مند «مفاهيم و اصول رياضيات» مي‌توانند مطالب زيادي را از‌ آن بياموزند.
وي افزود: «پروفسور هشترودي» هم‌چنين به‌صورت مستمر در همايش‌ها و مجامع علمي شركت مي‌كرد و مي‌كوشيد تا در سخنراني‌هايش مفاهيم عميق رياضي را «با زباني ساده» به جوانان بياموزد. وي هم‌چنين علاقه‌ي زيادي به «فلسفه» داشت و با ديدگاه رياضي به مباحث فلسفي مي‌پرداخت.
«شهرياري» خاطرنشان كرد: «پروفسور هشترودي» انسان را در مركز كره‌اي مي‌ديد كه اطرافش در درون كره، روشن است يعني از همه‌چيز آگاهي دارد، در مرزهاي كره، ابهام‌هايي است و او از بيرون اين كره، كاملاً بي‌اطلاع است. انسان مي‌كوشد تا دامنه‌ي آگاهي‌هاي خود يعني حجم اين كره را گسترش دهد اما به‌همان اندازه كه كره بزرگ‌تر مي‌شود، سطح بيروني آن هم افزايش مي‌يابد و در نتيجه، تعداد مجهول‌هاي فراوري بشر نيز بيش‌تر مي‌شود.
وي گفت: «دكتر هشترودي» معتقد بود كه هيچ پديد‌ه‌ي شگفت‌انگيزي براي بشر وجود ندارد. بسياري از مسائلي كه انسان تا ديروز تصورش را نيز نمي‌توانست بكند، امروز در دسترس بشر است. «پروفسور هشترودي» در رياضيات به «تاريخ»، «فلسفه» و كاربردهاي اين علم توجه داشت و در سخنراني‌ها و آثارش نيز همواره بر اين مسأله تأكيد مي‌كرد.
«شهرياري» خاطر نشان كرد: «پروفسور هشترودي» نظريه‌هاي بسيار مهمي درباره‌‌ي «تئوري نسبيت»، «انواع فضاها» و ساير زمينه‌هاي رياضيات و فيزيك داشته كه بخش اعظم آثار وي به‌زبان فرانسه تأليف شده است.
اين آموزگار با سابقه‌ي رياضي در ادامه با ابراز تأسف از بي‌توجهي‌هايي كه نسبت به «پرفسور هشترودي» و آثارش شده است، اظهار داشت:‌ در آثار و كتاب‌هاي علمي «هشترودي»، هنوز هم مطالب خواندني بسياري وجود دارد كه اميدوارم ناشران كشور به‌تجديد چاپ‌شان همت گمارند.
«استاد شهرياري» با اشاره به‌حضور فعال «مرحوم پروفسور هشترودي» در عرصه‌هاي اجتماعي به‌بيان خاطره‌اي درباره‌ي استاد «پروفسور هشترودي» پرداخت و گفت: ‌در دوره‌اي كه «پروفسور هشترودي» رئيس دانشكده‌ي علوم دانشگاه تهران بود (حدود سال‌هاي 1336 تا 1339) دانشجويان به‌مناسبتي اعتصاب كرده بودند ‌و نيروهاي انتظامي به‌دانشگاه وارد شده بودند؛ دانشجويان كه «هشترودي» را مدافع خود مي‌دانستند به دانشكده‌ي علوم پناه بردند. «پروفسور هشترودي» دستور داد درهاي دانشكده را ببندند و خود در جلو ورودي اصلي ايستاد و مانع ورود نيروهاي انتظامي به‌درون دانشكده شد.
وي افزود: «پروفسور هشترودي» با آن‌كه به‌درستي از گفته‌ها و اقدام‌هاي دانشجويان مطلع نبود، خطاب به مأموران گفت: «مسؤوليت هر اتهامي كه متوجه دانشجويان است برعهده مي‌گيرم» . استاد آن‌روز تا خروج كامل نيروهاي انتظامي از دانشگاه هم‌چنان در جلو ورودي دانشكده باقي ماند و سپس دانشجويان را چند تا چند تا به‌سوي خانه‌هاشان فرستاده و تأكيد كرد: «اگر دانشجويي گرفتار شود من خودم را نمي‌بخشم و با تمام قدرت در مقابل حكومت مي‌ايستم».
«استاد شهرياري» در پايان تصريح كرد: «پرفسور هشترودي» همواره نظرها و باورهاي خود را به‌صراحت و روشني مطرح مي‌كرد؛ به‌همين دليل در تمام عمرش از سوي رژيم شاه زير فشار بود ولي به‌علت مقام علمي بسيار والايش، كم‌تر جرأت مي‌كردند كه او را تحت‌تعقيب قرار دهند. او سالم زيست و سالم از دنيا رفت. البته در چهار سال آخر عمر به‌دليل فوت نا‌به‌همگام فرزندش، تا حد زيادي روحيه‌اش را از دست داده بود. «پرفسور هشترودي» انساني بزرگ‌، كامل و در علم و اخلاق سرامد روزگار بود.
از سخنان استاد هشترودي است كه گفت: «اگر با بزرگداشت گذشتگان مي‌خواهيم كاري كنيم كه جوانان امروز به‌استخوان‌هاي پوسيده آبا و اجدادشان ببالند، سخت خطاكاريم و اگر با انجام اين‌كار مي‌خواهيم امروزيان را تحقير كنيم و به‌آنان بفهمانيم كه نتوانسته‌اند مثل: پدرانشان در زمينه‌هاي گوناگون علمي و ادبي و هنري بشكفند در اشتباهيم اما اگر مي‌خواهيم از اين راه آنان را برانگيزيم تا راه آن بزرگان را در پيش گيرند، راهمان درست است و بايد آن را دنبال كنيم».

 

جشنواره‌ي كشوري «الگوهاي تدريس رياضي» در تهران آغاز به‌كار كرد
12/06/1385
جشنواره‌ي كشوري «الگوهاي تدريس رياضي» به‌همت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از 12 شهريور 1385 به‌مدت سه‌روز در «اردوگاه شهيد باهنر» آغاز به‌كار كرد.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا، دبير جشنواره‌ي كشوري الگوهاي تدريس رياضي با اشاره به ‌اين‌كه ‌اين جشنواره تا ‪۱۴ ‬شهريور 1385 به‌طول مي‌انجامد، گفت: دبيران رياضي شركت‌كننده در اين جشنواره، برگزيدگان مرحله‌ي منطقه‌اي و استاني اين جشنواره هستند.
«محمدتقي طاهري» به‌اهداف برگزاري اين جشنواره اشاره‌كرد و گفت: «شناسايي روش‌هاي موفق و كارامد»، «آموزش»، «ترويج و اشاعه‌ي آن»، «ترغيب و ايجاد انگيزه‌ي» دبيران رياضي به‌بهره‌گيري از علوم، فنون و آموزش براي بروز «نواوري» ‌و «خلاقيت» در «روش‌هاي تدريس» از اهداف برگزاري اين جشنواره است.
وي «رقابت سالم» بين دبيران با تكيه‌بر كاربست «روش‌هاي مؤثر» و «فضاي تدريس»، ايجاد «فضاي مناسب» براي رقابت سالم و «شناخت و مقايسه‌ي توانايي‌هاي دبيران» را از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره اعلام كرد.
«طاهري» با اشاره به ‌اين‌كه ۳۱ ‬دبير رياضي از ۳۰ ‬استان كشور در اين جشنواره حضور داشته‌اند، گفت: الگوهاي ارائه‌شده، داوري مي‌شود و برگزيده‌هاي آن در قالب «نرم‌افزار آموزشي» در اختيار دبيران رياضي كشور قرار مي‌گيرد.
مسؤول دبيرخانه‌ي رياضي كشور با اشاره به اين‌كه اين جشنواره، «دومين جشنواره‌ي كشوري الگوهاي تدريس رياضي» است، گفت: چهار سال پيش اين جشنواره در خصوص درس «رياضي يك» برگزار شد اما امسال در خصوص درس «رياضي دو» برگزار شد.
به‌گفته‌ي «طاهري» دبيرخانه‌ي راهبردي رياضي كشور از متوليان برگزاري اين جشنواره است.
وي ادامه داد: امسال از نظر كمي، دبيران رياضي بيش‌تري در اين جشنواره شركت كردند و از نظر كيفي از فناوري اطلاعات ‬و نرم‌افزاري‌هاي آموزشي برخوردار بودند.

 

توجه به ریاضیات ضرورت بیش‌تری یافته است
11/06/1385
«محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری در پیامی به‌«کنفرانس بین‌المللی ریاضی ایران» تصریح کرد: امروز که علوم مختلف و فناوری‌های نوین، عرصه‌های مختلفی را پیش‌روی بشریت گشوده‌اند، درک جایگاه ریاضیات، به‌مثابه علوم مادر، آسان‌تر بوده و توجه خاص به آن ضرورت بیش‌تری یافته است.

متن كامل خبر

 

يك پژوهشگر: ايران در دانش رياضيات از كشورهاي منطقه جلوتر است
10/06/1385
يك پژوهشگر و استاد علوم رياضي اعلام كرد كه بررسي‌هاي انجام شده در سطح جهان مؤيد آن است كه ايران از نظر دانش رياضيات از كشورهاي‌ منطقه پيشرفته‌تر است.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، دكتر «غلامحسين اسلام‌زاده» دانشيار رياضي دانشگاه‌هاي ايران در حاشيه‌ي برگزاري «كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات» در مادريد، پايتخت اسپانيا گفت: بررسي‌هاي مختلفي كه در زمينه‌ي ارزيابي سطح دانش رياضي كشورهاي مختلف در جهان انجام شده است، نشان مي‌دهد ايران هم‌اكنون بالاتر از حد متوسط جهاني و جلوتر از كشورهاي هم‌جوار خود در منطقه است.
وي افزود: دانش رياضيات كشورهاي مختلف براساس ارزيابي‌هاي مؤسسه‌هاي تخصصي اين رشته به پنج سطح تقسيم مي‌شود كه ايران هم‌اكنون در رده‌ي سوم آن قرار دارد.
اين محقق رياضي خاطرنشان كرد: ظرفيت دانش رياضي در ايران به‌گونه‌اي است كه بااندكي «تلاش بيش‌تر» و «برنامه‌ريزي بهتر» مي‌توان آن را به رده‌ي چهارم ارتقا داد و از كشورهايي مانند: «هند» پيشي گرفت.
اين استاد دانشگاه‌هاي «اميركبير تهران» و «شيراز» و عضو سابق انجمن رياضيات امريكا و كانادا گفت كه كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات مادريد نيز نشان داد كه ايراني‌ها از نظر دانش رياضي در جايگاه قابل قبولي قرار دارند و روند پيشرفت آنان در اين عرصه چشمگير است.
كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات با حضور ۳۵۰۰ ‬متخصص از ۱۲۶ ‬كشور جهان از ‪۳۱‬ مرداد 1385 به‌مدت ده روز در مادريد برگزار شد. از ايران 4۲ ‬تن از محققان و استادان رياضي دانشگاه‌هاي مختلف كشور در اين كنگره شركت كرده بودند.
به‌عقيده‌ي «اسلام‌زاده»، شرط بهبود جايگاه ايران در عرصه دانش رياضي، «بهبود شرايط پژوهشي»، «ارايه‌ي امكانات كافي»، «توجه به ابتكار و نواوري»، «تقويت رابطه ميان جامعه‌ي رياضي و صنعت» و «ارتقاي شيوه‌هاي آموزش رياضي در دانشگاه‌ها» است.
وي گفت: اگر به بخش پژوهش توجه بيش‌تري صورت گيرد بسياري از نيروهاي برجسته‌ي ايراني در عرصه‌ي رياضيات - كه هم‌اكنون در كشورهاي غربي در حال تدريس و فعاليت علمي هستند - ترجيح مي‌دهند در خود ايران از وجود آن‌ها استفاده شود.
اين رياضي‌دان ايراني افزود: توجه به «پژوهش‌هاي ابتكاري» نيز نقش بسياري در بهبود جايگاه دانش رياضيات در ايران دارد زيرا آمار نشان مي‌دهد كشور ما در سال‌هاي اخير از نظر كميت پژوهشي پيشرفت بسياري كرده است؛ به‌گونه‌اي كه شمار مقاله‌هاي علمي از ايرانيان كه در مجله‌هاي تخصصي بين‌المللي منتشر مي‌شود، كم نيست اما اين‌گونه مقاله‌ها از نظر كيفيت هنوز كاستي‌هايي دارد و به‌همين دليل، بيش‌تر در مجله‌هاي متوسط و پايين علمي در جهان به چاپ مي‌رسد.
«اسلام‌زاده» از «كمبود متخصص» و «ارتباط ضعيف ميان جامعه‌ي رياضي و صنعت» به‌عنوان دو مشكل عمده‌ي كنوني دانش رياضيات در ايران نام برد و اظهارداشت: در صورت حل اين مشكلات و كمك به بهبود شيوه‌هاي آموزشي رياضي و بهره‌گيري بيش‌تر از نواوري‌هاي اين دانش در جهان، ايستادن در نوك قله‌هاي دانش رياضي براي ايران دور از دسترس نيست.
اين استاد دانشگاه در اين زمينه، اهميت «آموزش اخلاق علمي به نسل جوان» را يكي از مهم‌ترين مسائلي دانست كه بايد مورد توجه دست‌اندركاران امر آموزش آن در ايران قرار گيرد.
دانشيار دانشگاه اميركبير گفت: «بسياري از استادان به‌ويژه در مقطع دكترا از دانشجويان خود كار مي‌كشند تا نام آن‌ها به‌عنوان مؤلف و مترجم آثار يا استاد راهنما در پايان‌نامه‌ها و مقاله‌ها به ثبت برسد و اين مسأله، اكنون به يك «بهره‌كشي علمي» در كشور تبديل شده‌است!! بدون آنكه كمك چنداني به ارتقاي دانش در ايران كمك كند».
وي هشدار داد كه اگر در زمينه‌ي اصلاح اين روش چاره‌اي اساسي انديشيده نشود، فرهنگ آموزش در ايران از راه اصلي خود منحرف خواهد شد.
«اسلام‌زاده» از شركت دانشجويان‌ و استادان ‌ايراني در كنگره‌هاي‌ علمي، بين‌المللي دفاع كرد و آن را فرصت بسيار مناسبي براي شناختن افراد هم‌فكر و بررسي عملكرد ديگر كشورها در اين عرصه دانست.
وي گفت: «البته، متأسفانه اين مسأله هم واقعيت دارد كه بسياري از افراد ايراني شركت‌كننده در كنفرانس‌هاي بين‌المللي، فقط در زمان خواندن مقاله خود در محل حاضر مي‌شوند و بقيه‌ي زمان خود را در بازارها و تفريحگاه‌ها مي‌گذرانند با وجود اين، افراد متعهدي نيز هستند كه از كنگره‌ها و كنفرانس‌ها براي برقراري ارتباط با استادان كشورهاي ديگر و بهبود سطح علمي و آموزشي خود بهره مي‌گيرند».
به‌عقيده‌ي اين استاد دانشگاه، هم‌چنين «كنگره‌هاي تخصصي» براي بحث و بررسي مسائل بسيار مفيدتر از «كنگره‌هاي جامع علمي» است.
«كنفرانس بين‌المللي رياضيات» كه يك كنگره‌ي جامع علمي است، ‪۱۲۵‬سال قدمت دارد و هر چهار سال يك‌بار برگزار مي‌شود.
اين كنگره كه امسال اسپانيا ميزبان آن بود، چهارسال پيش در «چين» برگزار شد و قرار است سال ‪ ۲۰۱۰‬ميلادي نيز در «بنگلور هند» برپا شود.

 

«كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات» در اسپانيا پايان يافت
09/06/1385
كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات كه در آن ۳۵۰۰ ‬رياضيدان از ۱۲۶ ‬كشور جهان از جمله ايران حضور داشتند، پس از ‪ ۹‬روز برگزاري در مادريد پايتخت اسپانيا به‌كار خود پايان داد.
«مانوئل دلئون» رئيس اسپانيايي كميته‌ي برگزاركننده‌ي اين كنگره موسوم به «ICM 2006» در نشست پاياني اعلام كرد كه كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات در همه‌ي جهات اعم از: علمي، بررسي و تحليل، برگزاري، ميزان شركت‌كننده و تبليغات به‌موفقيت دست يافته و در پيشبرد علم رياضي، گام‌هاي تازه‌اي برداشته است.
شمار ايرانيان شركت‌كننده در اين كنگره ۴۲ ‬نفر بود كه از دانشگاه‌هاي مختلف ايران و جهان در آن حضور يافته بودند.
«تورج ابراهيمي» ايراني مقيم سوييس، «مريم ميرزاخاني» ايراني مقيم امريكا، «غلامحسين اسلام‌زاده» استاد دانشگاه اميركبير تهران، «اميدعلي كرم زاده» مسؤول مسابقه‌هاي رياضي در ايران و «عطاء‌الله عسكري همت» مدير گروه دكتراي رياضيات در دانشگاه وليعصر(عج) رفسنجان از جمله ايرانيان شركت‌كننده در كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات در مادريد بودند كه در آن مقاله‌هايي را ارايه دادند.
رابطه‌ي رياضيات با «علم و جامعه»، «زنان در رياضيات» و «كسري و مازاد در قاب‌هاي انتقال پايا» از جمله مقاله‌هاي اين افراد معرفي شده است.
به‌گفته‌ي رئيس كميته‌ي برگزاري كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات در مادريد، در طول ۱۲۵ ‬سالي كه اين كنگره تشكيل شده است، اين اولين بار بود كه به پوشش خبري آن توجه گسترده‌اي به‌عمل آمد.
«جان بال» رئيس انجمن بين‌المللي رياضي نيز توجه رسانه‌ها به برگزاري كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات و جايزه‌ي «فيلدز» را - كه معادل با «نوبل رياضي» به‌شمار مي‌رود - نشانگر آن دانست كه افكار عمومي هر بار، توجه و اهميت بيش‌تري براي دانش و كاربرد رياضيات در جامعه قايل مي‌شود.
كنگره‌ي جهاني رياضيات ۳۱ ‬مرداد طي مراسمي با حضور «خوان كارلوس» پادشاه اسپانيا و اعطاي «مدال فيلدز» به چهار تن از برترين‌هاي رياضي جهان آغاز شده بود.
«گئورگي پرلمن» و «آندري اوكونكوف» از روسيه، «واندولن ورنر» از فرانسه و «ترنس تائو» از استراليا دريافت‌كنندگان اين مدال بودند.
علاوه بر مدال فيلدز، جوايز ديگري مانند «جايزه‌ي ناوانلينا» نيز به دانشمنداني چون «جان كلينبرگ» استاد علوم رايانه‌ي دانشگاه «كرنل» امريكا و «جايزه‌ي گائوس» به «كيوشي ايتو» رياضيدان ژاپني داده شد.
«جايزه‌ي گائوس» امسال براي اولين بار و به‌منظور كمك به دانشمندان جهان رياضي براي انجام تحقيقات بنيادي طراحي شده است.
كنگره‌ي بين‌المللي رياضيات هر چهار سال يك‌بار برگزار مي‌شود و دوره‌ي بعدي آن در سال ۲۰۱۰ ‬ميلادي در شهر «بنگلور هند» برگزار خواهد شد.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 24    بازديد امروز: 5    كل بازديدها: 98243
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما