<<صفحه قبل  [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

دوره‌ي آموزشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان ويژه‌ي اعضاي تيم‌هاي ملي المپيادها آغاز شد
03/10/1385
اعضاي تيم‌هاي المپياد علمي کشور از روز يكشنبه سوم دي 1385 دوره‌ي آموزشي ويژه‌ي خود را زير نظر کميته‌هاي علمي در باشگاه دانش پژوهان جوان آغاز کردند.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه، دانش‌پژوهان در اين دوره ضمن آشنايي با مباحث مختلف به‌صورت مستمر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و نهايتاً اواخر بهار 1386 تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران به المپيادهاي علمي جهاني از ميان اين عزيزان انتخاب خواهد شد.

متن كامل خبر

 

توسط روابط عمومي باشگاه پژوهشگران جوان، شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 اعلام شد
03/10/1385
شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 طي بخشنامه‌اي از طرف باشگاه دانش پژوهان جوان به سازمان آموزش و پرورش استان‌هاي کشور اعلام شد.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانش‌اموزان واجد شرايط و علاقه‌مند به شرکت در اين آزمون‌ها مي‌توانند در مهلت مقرر (11 تا 22 دي 1385) براي ثبت‌نام به مسؤول ثبت‌نام واحد آموزشي خود مراجعه كنند.

متن كامل خبر

 

در آستانه‌ي سالگرد زلزله‌ي بم، كنفرانس ملي مقاوم سازي و بهسازي ايران در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود
03/10/1385
«كنفرانس ملي مقاوم‌سازي و بهسازي ايران» چهارم و پنجم دي 1385 توسط «مركز ملي مقاوم سازي ايران» در دانشگاه شريف برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر حسين ميثمي» دبير كميته‌ي هماهنگ‌كننده‌ي علمي كنفرانس گفت: لازم بود تا همانند ساير مراكز علمي اثرگذار بر دانش مهندسي عمران، مركزي تأسيس شود تا كاستي‌هاي موجود در زمينه‌ي مقاوم‌سازي را در پهنه‌ي لرزه‌خيز ايران با توجه به زلزله‌هاي مكرر جبران نمايد كه در اين راستا، «مركز ملي مقاوم سازي ايران» تأسيس شد.
حسين ميثمي دبير كميته‌ي هماهنگ‌كننده‌ي كميته‌ي علمي كنفرانس خبر داد: اين كنفرانس، نخستين نشست ساليانه‌ي مركز ملي مقاوم‌سازي ايران مي‌باشد كه در راستاي «ضرورت مطالعات مقاوم‌سازي» هم‌زمان با يادبود زلزله‌ي بم در محورهاي ارائه‌ي مقاله‌ها، سخنراني‌هاي علمي، ‌انتخاب پيمانكار برتر، انتخاب مشاور برتر و معرفي برترين‌هاي امداد و نجات در زلزله بم، انتخاب پايان‌نامه‌ي برتر، مسابقه‌هاي دانشجويي بتن،‌ كارگاه‌هاي تخصصي و نمايشگاه صنعت و كتاب برگزار مي‌شود.
ميثمي گفت: هدف اصلي برگزاري اين كنفرانس علاوه بر جمع‌اوري اطلاعات و بررسي كارايي آن‌ها براي آباداني كشور، برپايي يادمان زلزله‌ي بم به ياد جان‌باختگان اين حادثه مهيب جهاني مي‌باشد.
وي در ادامه افزود: مقاله‌هاي بسياري با موضوع‌هاي مرتبط با بهسازي و مقاوم‌سازي دريافت شده كه البته تعدادي از مقاله‌ها در راستاي محورهاي كنفرانس نمي‌باشد و ضرورت افزوده شدن محورهاي كنفرانس در برنامه‌هاي آينده را نشان مي‌دهد.
علاقمندان به شركت در اين كنفرانس مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيش‌تر به سايت ذيل مراجعه كنند:
www.inrc.ir

متن كامل خبر

 

از «الهه سادات نقيب» برنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني نجوم سال 2006 در مراسم بزرگداشت ابوالوفابوزجاني و دكتر عجب‌شيري‌زاده تقدير شد
03/10/1385
مراسم بزرگداشت «ابوالوفابوزجاني» منجم و رياضيدان قرن چهارم هجري و نكوداشت «دكتر علي عجب شيري‌زاده» خورشيدشناس معاصر و استاد دانشگاه تبريز به‌همت «انجمن نجوم آماتوري» برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور اساتيد بزرگ دانشگاهي و آماتورهاي ستاره‌شناسي كشور برگزار شد پس از سخنراني «مهندس احمد دالكي» در نكوداشت «دكتر عجب‌شيري‌زاده»، «مهندس عتيقي»، مدير انجمن نجوم آماتوري نيز ضمن نكوداشت استاد خاطر نشان كرد كه برگزاري اين همايش براي دومين سال و نكو داشت هر استاد در هر سال به‌دليل محدوديت توان انجمن بوده و تقدم و تأخري براي انتخاب اساتيد و پيش‌كسوتان وجود ندارد و ميزان انس و الفت اين بزرگان با اخترشناسي آماتوري، فعاليت در اين زمينه و خدمات آن‌ها طي دهه‌هاي اخير در پيشرفت نجوم مدنظر مي‌باشد.
اين مراسم با سخنراني «دكتر عجب شيري‌زاده» ادامه يافت و در پايان بخش اول با بخش كليپ برگزيده‌اي از عكس‌ها و فعاليت‌هاي استاد، لوح يادبودي با حضور «مهندس صياد» آماتور پيشكسوت عرصه‌ي رؤيت هلال كشور، «مهندس احمد دالكي»، «مهندس حسابي» و مدير و دبير انجمن انجام شد.
بخش دوم برنامه با ارائه‌ي مقاله‌ي «كريميان» دانشجوي فيزيك در زمينه‌ي تلاش‌هاي علمي «ابوالوفا» آغاز شد و با معرفي «دكتر جعفر آقاياني چاوشي» استاد گروه تاريخ علم و دانشگاه صنعتي شريف، سخنراني وي در زمينه‌ي اثر «ابوالوفا» در بررسي وارياسيون و بحث‌هاي تاريخي آن توجه حاضران را كاملاً به خود معطوف داشت كه زمينه‌اي براي فعاليت آماتورهاي علاقمند به تاريخ علم مي‌تواند باشد.
ارائه‌ي مقاله‌ي گرداوري شده از شب يلدا توسط «محمد شريفي» مدرس انجمن و پخش اسلايدهاي نجومي از آسمان زيباي شب توسط عكاس نجومي «سيد جواد پورايواني» به برنامه حال و هواي خاصي داد.
در ادامه‌ي اين مراسم، «محسن شباني» تلاشگر آماتور - كه در فرهنگسراي بهمن، انجمن نجوم آماتوري‌، دانشگاه‌ آزاد اسلامي واحد زرين شهر و ... فعاليت‌هاي ترويجي شاخصي داشته است – به‌عنوان آماتور نمونه‌ي سال معرفي شد.
مراسم تجليل از اين تلاشگر عرصه‌ي نجوم آماتوري، «دكتر چاووشي»، «سيد جوادپور ايواني» همراه با گراميداشت حضور نفر برتر المپياد نجوم كشور «الهه سادات نقيب» برنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني نجوم سال 2006 به اجرا در آمد و با اهداي لوح و هدايا به آن‌ها با حضور «مهندس دالكي» و «دكتر باهر» از آن‌ها تجليل شد.
«دالكي‌نامه» - كتابي كه با همكاري انتشارات گيتاشناسي و تلاش بخش انتشارات انجمن با مروري بر مراسم نكوداشت سال گذشته انجمن و فعاليت‌هاي «استاد دالكي» منتشر شده است - نيز در بين حاضران اين مراسم توزيع شد.
هم‌چنين دو عدد لوح فشرده‌ي فيلم مراسم نكوداشت سال قبل در اختيار اساتيد در بسته‌بندي ويژه قرار گرفت.
عرضه‌ي «فيلم كسوف نوروز 85»، اولين نرم‌افزار نجوم محاسباتي به‌زبان فارسي (افلاك‌نما) و برخي نرم‌افزارهاي پرطرفدار نجومي همراه با كتاب‌هاي نجومي تازه منتشر شده از سوي انتشارات ايران‌شناسي در بيرون سالن از برنامه‌هاي جنبي اين حركت بزرگ بود.
نشست بعدي انجمن در اوايل اسفند 1385 به‌مناسبت بزرگداشت «خواجه نصيرالدين طوسي» به‌اجرا درمي‌آيد.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران دانشگاهي، انواع جديدي از پروب‏هاي درون رگي‏ MRI در كشور ساخته شد
26/09/1385
پنج نوع پروب جديد ام.آر.آي. براي شناسايي تركيب «پلاك‏هاي آترواسكلروز» و ساختار ديواره‌ي عروق بزرگ به‌ويژه رگ‌هاي كرونر قلب در دانشكده‌ي فيزيك و علوم هسته‌اي دانشگاه صنعتي‏اميركبير طراحي و ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر محمد محمدزاده» فارغ‏التحصيل دكتري پرتوپزشكي با اشاره به افزايش آمار مرگ و مير ناشي از سكته‏هاي قلبي و مغزي گفت: شناسايي اجزاي پلاك‏هاي درون رگي مي‏تواند به پزشكان معالج در تعيين روش، نوع و زمان درمان كمك مؤثري كند.
هم‌چنين انتظار مي‏رود با جايگذاري پروب تصويربرداري جديد روي كاتترهاي درماني، در آينده‌ي نزديك انجام درماني‏هاي رفع گرفتگي عروق با كمك ام‏.آر.آي. با عارضه‌ي كم‌تر امكان‏پذير شود.
وي افزود: در اين طرح براي استفاده از قابليت‏هاي روش تصويربرداري ام.آر.آي. در شناسايي نوع پلاك‏ها، پنج نوع پروب درون رگي مختلف با توانايي‏هاي ويژه ساخته شده است؛ به‌گونه‏اي كه پروب‌هاي جديد مي‏توانند با قرار گرفتن در داخل رگ‏هاي كرونر قلب، ميزان وضوح بافتي را در تصاوير عروق افزايش دهند.
«دكتر محمدزاده» تصريح كرد: هم‌اكنون سيستم‌هاي آم.آر.آي. براي تصويربرداري از عروق داخلي بدن از كويل‏هاي سطحي استفاده مي‏كنند كه اين كويل‏ها به‌علت قرار گرفتن در سطح بدن و دور شدن از محل ضايعه، تمايز بافتي مطلوبي در تصاوير ايجاد نمي‏كند.
«محمدزاده» ميزان افزايش كنتراست بافتي توسط پروب‏هاي ساخته شده در اين طرح را 50 درصد تا 22 برابر بيش از نمونه‏هاي خارجي موجود ذكر كرد و گفت: اين پروب‏ها از طريق كاتتر آنژيوگرافي به محل گرفتگي (آتروما) هدايت و تصويربرداري از رگ توسط آن‌ها طي 10 تا 15 دقيقه انجام مي‏شود.
وي افزود: انسداد رگ‌هاي كرونر قلب به دو شكل «تدريجي» و «ناگهاني» رخ مي‏دهد. در نوع «تدريجي»، بيمار با گذشت زمان با علايم گرفتگي مواجه مي‏شود ولي در گرفتگي‏هاي «ناگهاني» - كه خطرناك هستند - پارگي سطح پلاك باعث تشكيل ناگهاني لخته، بسته شدن شريان و سكته‌ي قلبي مي‏شود.
بنابراين گزارش، اين دانش‌اموخته‌ي دانشكده‌ي فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير تصريح كرد: با استفاده از پروب‏هاي درون رگي ام.آر.آي. و تصويربرداري از رگ‌هاي كساني كه در معرض چربي خون بالا يا ديگر عوامل مستعدكننده‌ي گرفتگي قرار دارند، از بروز گرفتگي، فرايند رشد و هم‌چنين ساختار پلاك (آتروما) اطلاعات لازم به‌دست مي‏آيد و با استفاده از اين اطلاعات، ميزان خطر پارگي زود هنگام سطح پلاك، زمان و نوع درمان عارضه تعيين مي‏شود.
به‌گفته‌ي وي، تصويربرداري از اين پروب‏ها در نمونه‏هاي حيواني موفقيت‏اميز بوده و در صورت همكاري سازمان‌ها و مراكز مرتبط با اين سيستم مي‏توان براي ثبت بين‌المللي پروب‌هاي جديد و كاربرد آن‌ها در تصويربرداري از عروق انسان استفاده كرد.
گفتني است، در حال حاضر در دنيا استفاده از پروب‌هاي درون رگي براي تصويربرداري از عروق، در مرحله‌ي تحقيقات قرار داشته و فناوري ساخت آن‌ها در اختيار كشورهاي پيشرفته مي‏باشد.

متن كامل خبر

 

با ابلاغ مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور، رئيس بنياد ملي نخبگان به‌عنوان معاون علمي رئيس ‌جمهور فعاليت خواهد كرد
26/09/1385
مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور ابلاغ شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اين مصوبه - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئييس جمهور روز شنبه 25 آذر 1385 در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس جمهور گفته بود: معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها و فناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان به‌عمل مي‌آيد.

متن كامل خبر

 

معاون پژوهشي دانشگاه تهران: سرانه‌ي بودجه‌ي تحقيقاتي هر مسلمان تنها حدود يك دلار است
26/09/1385
معاون پژوهشي دانشگاه تهران با اشاره به اين‌كه جمعيت ‌٥٧ كشور اسلامي در كل حدود ‌٣/١ ميليارد نفر است، اظهار داشت: كل بودجه‌ي تحقيقاتي اين كشورها حدود ‌٧/١ ميليارد دلار است يعني سرانه‌ي بودجه‌ي تحقيقاتي هر مسلمان حدود ‌١ دلار است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران - كه در نشست خبري جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران سخن مي‌گفت - با تأكيد بر ضرورت توجه بيش از پيش مسؤولان به امر پژوهش در تبيين برنامه‌هاي جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران اظهار داشت: جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران ‌٢٨ آذر 1385 با هدف تكريم استادان و دانشجويان پژوهشگر دانشگاه و تقدير از دستاوردهاي پژوهشي آن‌ها در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
در اين جشنواره - كه به‌صورت زنده از طريق اينترنت نيز پخش خواهد شد - محقق برجسته‌ي دانشگاه تهران معرفي مي‌شود و به دو محقق برجسته‌ي اين دانشگاه نشان درجه‌ي يك پژوهش دانشگاه تهران اعطا مي‌شود.
وي افزود: در اين جشنواره هم‌چنين پژوهشگران نمونه، طرح‌هاي پژوهشي بنيادي نمونه و طرح‌هاي كاربردي نمونه - كه داراي دستاوردهاي ملي و بين‌المللي هستند - معرفي مي‌شوند.
«دكتر موسوي موحدي» با بيان اين‌كه براي فعاليت پژوهشي استادان، بازنشستگي وجود ندارد، تصريح كرد: اساتيد بازنشسته دانشگاه تهران مي‌توانند از بودجه‌هاي پژوهشي و تسهيلات سفرهاي خارجي براي شركت در كنفرانس‌هاي بين‌المللي استفاده كنند و در آن‌ها بازنشستگي معنا ندارد و به‌همين سبب در اين جشنواره، پژوهشگر بازنشسته‌ي نمونه نيز مورد تشكر و قدرداني قرار خواهد گرفت.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران در ادامه با بيان اين‌كه دانشگاه تهران در حال حاضر ‌٢٥ مجله‌ي پژوهشي دارد، تصريح كرد: در اين جشنواره، مجله‌‌ي پژوهشي نمونه دانشگاه - كه سابقه چندين ساله داشته و قبلاً هم مورد تقدير قرار نگرفته است - معرفي خواهد شد.
وي با بيان اين‌كه دانشگاه تهران كهن‌ترين و بزرگ‌ترين دانشگاه كشور با حدود ‌٣٠ هزار دانشجو است، خاطر نشان كرد: جشنواره‌ي پژوهش سال ‌١٣٨٥ مانند سال‌هاي گذشته برمبناي داوري علمي افراد يا دستاوردهاي علمي، پژوهشي، محققان و دانشمندان و پژوهشگران برتر را مورد تقدير قرار خواهد داد و نيت اصلي آن تكريم و تقدير از آن‌هاست.
«دكتر موسوي موحدي» افزود: كشور ايران ميان ‌٥٧ كشور اسلامي مقام دوم توليد علم را داراست و حال آن‌كه دانشگاه تهران با توجه به آمار و ارقام تا امسال دانشگاهي است كه در اذهان كشورهاي اسلامي جايگاه خاصي دارد و اين افتخار را دارد تا هر ساله اين جشنواره را برگزار كند.
بنابراين گزارش، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌هاي سال آينده دانشگاه در برگزاري اين جشنواره، تصريح كرد: سال آينده دستاوردهاي پارك علم و فناوري - كه امسال شروع به‌كار كرده و سال آينده به‌ثمر مي‌نشيند - معرفي خواهد شد. هم‌چنين در نظر داريم تا سال آينده به‌منظور گسترش و معرفي زبان فارسي در جهان به معرفي كتاب برگزيده از كشورهاي فارسي زبان مانند: تاجيكستان و افغانستان و بخش‌هايي از شبه قاره‌ي هند نيز بپردازيم.
سال آينده، آزمايشگاه‌ها، مزارع و جنگل‌هاي تحقيقاتي استاندارد و برتر نيز - كه برپايه‌ي علم و دانش اداره مي‌شود - و استاداني و دانشجويان كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند نيز معرفي و تقدير مي‌شوند.
وي در ادامه افزود: اين جشنواره نسبت به جشنواره‌هاي ديگر از تنوع و گستردگي بيش‌تري برخوردار است و به همه‌ي مسائل توجه شده است و دانشگاه تهران با جاي دادن ‌٣٠ درصد قطب‌هاي علمي كشور در خود به‌عنوان قطب علمي برتر در جشنواره مطرح خواهد شد.
«دكتر موسوي موحدي» در پايان با اشاره به بودجه‌ي تحقيقاتي ناچيز كشورهاي اسلامي - كه در بسياري از آن‌ها سرمايه‌گذاري پژوهشي وجود ندارد - اظهار داشت: اين مسأله بايد از مسيرهاي ديگر مانند: انگيزش‌ها جبران شود تا بتوانند پيشرفت كنند.
اگر بخواهيم يك كشور توسعه‌يافته باشيم بايد سرمايه‌گذاري پژوهشي و تحقيقاتي كنيم و مسؤولين ما و مسؤولان كشورهاي اسلامي فقط بايد تصميم بگيرند. نيروي انساني توسعه‌يافته و سرمايه‌گذاري تحقيقي اين كشور‌ را امن‌ترين كشور خواهند كرد. محور امنيت ملي، رفاه اجتماعي و پايداري صنعتي نيز دانشگاه است. پس بايد به استقلال‌شان احترام گذاشت و هم در حمايت مادي و هم در حمايت معنوي آن كوتاهي نكرد تا ان‌شاءالله به يك كشور پيشرفته مبدل شويم.

متن كامل خبر

 

رئيس انجمن نانوفناوري ايران: رتبه‌ي جهاني ايران در توليد مقاله‌هاي نانو از 43 به 39 ارتقا يافت
26/09/1385
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخستين كنگره‌ي بين‌المللي علوم و فناوري نانو با حضور «آيت‌الله عميد زنجاني» رئيس دانشگاه تهران، «دكتر شريعتي نياسر» رئيس انجمن نانو فناوري ايران، «‌دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهشي دانشگاه تهران، «دكتر ميلي منفرد» رئيس پرديس دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران و جمعي از اساتيد، پژوهشگران و دانشجويان اين حوزه در دانشگاه تهران گشايش يافت.
«دكتر شريعتي نياسر» در اين مراسم با اشاره به تأثير شگرف فناوري نانو در زندگي بشر اظهار كرد: فناوري نانو به‌عنوان عرصه‌ي جديد علمي، حوزه‌ي گسترده‌اي از علوم و فنون را تحت‌الشعاع قرار داده كه روز به روز تأثير فزاينده‌ آن نه فقط بر صنايع كه بر بخش‌هاي مختلف زندگي بشر سايه مي‌گستراند.
نانو فناوري ترسيمي از آينده است كه پيشرفت‌هاي غيرمنتظره‌اي را براي بشر امروز و نسل فردا نويد مي‌دهد.
وي افزود: فناوري نانو به‌معناي دستيابي بشر به قابليت ساخت ابزارها از طريق دستكاري مولكول‌ها و اتم‌هاست و ضمن دگرگون كردن جهان، ‌زمينه‌ي تبديل ناممكن‌ها را به ممكن‌ها فراهم مي‌كند.
وي خاطر نشان كرد: از سال ‌١٩٧٤ روند رو به رشد اين فناوري عملاً در جهان عينيت يافت به‌طوري كه مسير تكاملي آن را مي‌توان با ساخت و يا اختراع محصول‌هايي نظير: تراشه‌هاي سيليكوني، ميكروسكوپ‌هاي تونل‌زني روشي و يا نيروي اتمي، نانولوله‌هاي كربني و بسياري از موارد رديابي كرد.
«دكتر شريعتي» در ادامه گفت: تنها در سال ‌٢٠٠٣ علاوه بر يك‌ميليارد دلار سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، بيش از سه ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جهاني در بخش دولتي براي تحقيق و توسعه در زمينه‌ي نانو صورت گرفته كه اين رقم تا سال گذشته بالغ بر دو برابر شده است.
بنابراين گزارش، وي در بيان وضعيت ايران در اين عرصه تصريح كرد: ايران در اين خصوص با تأخير چندساله مواجه بوده اما در سال ‌١٣٨٣ با تصويب بودجه‌اي معادل ‌٥/٢٣ ميليون دلار (حدود ‌٢٠٠ ميليارد ريال ) حركت خود را آغاز كرده كه اين ميزان در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه كم و در مقايسه با كشورهاي پيشرفته ناچيز است؛ ضمن اين‌كه بودجه‌ي مصوبه سال ‌١٣٨٤ نيز با يك كاهش ‌٥/٢٣ درصدي به حدود ‌٩/١٧ ميليون دلار (يعني تقريباً ‌١٥٦ ميليارد ريال) تقليل يافت و اين در حالي است كه اغلب كشورها سال به سال بودجه‌ي خود را در اين زمينه افزايش مي‌دهند.
وي پيشرفت ايران را در اين مدت زمان تأخير قابل‌تقدير خواند و گفت: آمار مقاله‌هاي مرتبط با نانو در ايران از سطح ‌٥/٠ درصد به دو درصد ارتقا يافته كه حاكي از پتانسيل بالا و توجه جامعه‌ي علمي به اين فناوري است و سبب شد كه كشور ما از رتبه‌ي ‌٤٣ در سال ‌٢٠٠٣ به رتبه‌ي ‌٣٩ ارتقا يابد اما سرعت رشد اين فناوري هنوز كم‌تر از سرعت توليد علم است.
رئيس انجمن نانوفناوري ايران خاطر نشان كرد: بازار نانوفناوري هم‌چون ساير فناوري‌ها انحصاري نيست و هنوز فرصت‌هاي كسب و كار در آن ايجاد نشده و تحقق آن نيازمند سرمايه‌گذاري است.
بنابر اين گزارش، وي افزود: روند سرمايه‌گذاري ها نشان مي‌دهد كه بازار محصولات نانو فناوري در سال ‌٢٠٠١ قريب به ‌٥٥ ميليارد دلار و سال ‌٢٠٠٥ حدود ‌١٦٠ ميليارد دلار بوده است و براساس پيش‌بيني‌ها، اين رقم در سال ‌٢٠٠٨ در حدود ‌٧٥ ميليارد دلار و تا ‌٢٠١٥ به سطحي بالغ بر يك تريليارد دلار مي‌رسد كه زمينه‌ي ايجاد ميليون‌ها فرصت شغلي جديد را فراهم خواهد كرد لذا توفيقات جدي در ايران در گرو برنامه‌ريزي بهتر و توصيه‌ي جدي‌تر مسؤولان و سران ارشد نظام مديريت كشور است و در اين ميان انجمن نانو فناوري ايران به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين متوليان امر ترويج اين فناوري مهم با حدود ‌٤٤٠ نفر عضو فعاليت دارد.
«دكتر شريعتي نياسر» گفت: در بيان فعاليت‌هاي انجمن مي‌توان به مواردي نظير موارد ذيل اشاره كرد:
- حضور در كميته‌هاي نانو فناوري وزارتخانه‌هاي علوم، بهداشت، صنايع و نيرو
- انتشار نشريه‌ي علمي، ترويجي «دنياي نانو»
- نشريه‌ي انگليسي زبان «علوم و فناوري نانو» (IJNN)با هيأت تحريريه‌ي چند مليتي از پنج كشور جهان.
وي در ادامه عدم وجود شكاف عميق بين كشورهاي مختلف جهان را فرصتي مناسبي براي جهان سوم به‌ويژه كشورهاي اسلامي دانست تا فاصله‌ي خود را در بخش نانو با كشورهاي توسعه يافته از ببرند.
رئيس انجمن نانو فناوري ايران در پايان اظهار داشت: قابليت فناوري نانو در تمامي عرصه‌ها، تكنولوژي‌هاي فعلي را بي‌اثر و منسوخ خواهد كرد و تأثير غيرقابل تصوري را بر زندگي ملت‌ها، رشد و گسترش صنايع و رونق اقتصادي كشورها خواهد گذاشت و از سوي ديگر بي‌توجهي به اين فناوري، نه فقط بر عقب‌افتادگي جدي كشور خواهد افزود كه مشكلات ديگري چون تحريم‌هاي موجود در زمينه‌ي تجهيزات، به خطر افتادن اقتدار كشور، فقدان دستاوردهاي اقتصادي و از رده خارج شدن اغلب صنايع و بسياري از معضلات ديگر را به‌دنبال خواهد داشت.
گفتني است نخستين كنگره‌ي بين‌المللي علوم و فناوري نانو طي سه روز از ‌٢٧ تا ‌٢٩ آذر 1385 در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

وزير آموزش و پرورش: دانش‌اموزان ايراني342 مدال در المپيادهاي علمي جهاني كسب كرده‌اند‌
25/09/1385
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: بيش از 50 هزار دانش‌اموز خلاق و پژوهشگر تحت هدايت بيش از دو هزار دبير متخصص و پژوهشگر به فعاليت مشغول هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس فرشيدي» - كه در مراسم هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش مسؤول انتقال علم و دانش هنجارهاي جامعه به دانش‌اموزان است. در ديدگاه متعارف منظور از آموزش، انتقال دانسته‌ها و مقصود از پرورش، انتقال هنجارها مي‌باشد كه در اين ديدگاه، دانش‌اموز علوم زمان را فرا مي‌گيرد و ارزش‌هاي جامعه را مي‌پذيرد.
وي خاطر نشان كرد: اكنون با توجه با پيشرفت‌هاي بشري در علوم مختلف، تراكم اطلاعات و سهولت دسترسي به آن و رشد بسيار شتابان فناوري، ديگر نمي‌توان صرفاً با ديدگاه متعارف حركت كرد و ضروري است تعريف جديدي از آموزش و پرورش ارائه شود.
«مهندس فرشيدي» - با بيان اين‌كه در ديدگاه جديد، هدف نهايي مدرسه از آموزش تمامي مقاطع آن، صرفاً انتقال دانش نيست بلكه آموزش شيوه‌ها، روش‌ها و راه‌هاي آموختن است - اظهار داشت: با اين بينش به‌جاي آموزش علوم گوناگون به دانش‌اموزان، شيوه‌هاي كشف و حل مسائل و چگونگي به‌كارگيري استعدادها و خلاقيت‌ها در خلق آثار به آن‌ها آموزش داده مي‌شود و دانش‌اموزان به‌جاي تكرار و تمرين تكاليف با ايده‌هاي نو براي خود تكليف مي‌آفرينند.
در بعد پرورشي نيز مدرسه علاوه بر انتقال ارزش‌ها و ميراث فرهنگي به پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها مي مي‌پردازند و در چنين محيطي، دانش‌اموز استعدادهايش را مي‌شناسد و ذهنش را در جهت ابداع و نواوري به‌كار مي‌گيرد.
وي در ادامه افزود: با اين تعريف، رسالت آموزش و پرورش مسلماً سنگين‌تر و مهم‌تر مي‌شود و آموزش و پرورش علاوه بر انتقال دانسته‌ها، ميراث فرهنگي و ارزش‌ها، چگونه آموختن و چگونه كشف و خلق كردن را مي‌آموزد. در اين رويكرد، پژوهش نه در كنار آموزش و پرورش بلكه عجين با آن مي‌شود و شيوه‌هاي تدريس و كتاب‌هاي درسي نيز برهمين اساس تدوين و تأليف مي‌شوند.
بنابراين گزارش، وزير آموزش و پرورش هدف پژوهش را در هدايت پژوهشگران مؤثر دانست و افزود: اگر هدف از پژوهش، منحصراً كشف و پرورش استعدادها و علايق است نياز به جهت‌گيري و هدايت پژوهش نخواهد بود، اما اگر هدف از پژوهش، توسعه و تعالي جامعه باشد بايد نيازهاي جامعه را در ابعاد معنوي، علمي و فناوري شناخت و پژوهش را در مسير آن هدايت كرد تا به هدف نايل شد. شناخت علمي بايد درون‌زا باشد و فعاليت‌هاي پژوهشي متناسب با نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي انجام گيرد؛ البته اين امر به‌معناي ناديده گرفتن ضرورت توسعه‌ي همكاري علمي با ساير كشورها نيست.
وي تصريح كرد: متأسفانه در بسياري از كشورها، مؤسسه‌هاي پژوهشي و آموزشي به تقليد از مؤسسه‌هاي كشورهاي صنعتي شكل گرفته و دانشگاه‌ها و مراكز علمي به‌جاي توليد علم و انجام پژوهش‌هاي متناسب با درجه‌ي توسعه و نيازهاي جامعه‌ي خود، نوعاً به‌منزله‌ي منبع تأمين‌كننده‌ي نيازهاي علمي و اجتماعي كشورهاي توسعه يافته و در راستاي اهداف آن‌ها عمل مي‌كنند؛ در نتيجه اين مؤسسه‌ها از نيازهاي جامعه‌ي خويش دور مي‌مانند و نخبگاني را پرورش مي‌دهند كه اطلاعات و استعدادهاي آن‌ها بيش‌تر براي حل مسائل كشورهاي توسعه‌يافته مناسب است تا كشور خودشان؛ به‌همين دليل، افراد اغلب به‌خاطر عدم كاربرد دانش و توانايي‌هايشان در كشور و نيز نيازها و تقاضاهاي كشورهاي صنعتي، به آن سوي مرزها مهاجرت مي‌كنند و در حقيقت كشورهاي صنعتي با هزينه و سرمايه‌گذاري كشورهاي در حال توسعه، نيروهاي متخصص و متفكر خود را در خارج از مرزهاي خود تأمين مي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌كه جشنواره‌ي جوان خوارزمي با هدف شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها و با درك رسالت خطيري كه در اين مسير برعهده دارد تقويت فعاليت‌هاي پژوهشي دانش‌اموزان پژوهشگر را بر‌عهده دارد، افزود: براي دستيابي به اين هدف وزارت آموزش و پرورش انجام طرح‌هايي تحقيقاتي و توسعه‌ي پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي را يك امر مهم تلقي كرده و هم‌اكنون جشنواره‌ي جوان خوارزمي با بهره‌گيري از توانمندي‌ها و برنامه‌هاي حدود 230 پژوهش‌سرا تلاش مي‌كند تا ضمن ترغيب جوانان به رقابت‌هاي علمي و فني به غناي طرح‌ها و پژوهش‌ها از جنبه‌ي كيفي بيفزايد.
«مهندس فرشيدي» با اعلام اين‌كه مدارس استعدادهاي درخشان از جمله عرصه‌هاي ديگري است كه در آموزش و پرورش توجه ويژه‌اي به استعدادهاي برتر و رشد خلاقيت‌هاي برتر دارد، افزود: هم‌اكنون در بيش از 300 واحد آموزشي اين مدارس، بيش از 45 هزار دانش‌اموز به تحصيل مشغول مي‌باشند؛ هم‌چنين باشگاه دانش پژوهان جوان مأموريت آموزش و اعزام دانش‌اموزان نخبه به المپيادهاي دانش‌اموزي را برعهده دارد.
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه دانش‌اموزان ما طي سال‌هاي متمادي رتبه‌ي پنجم را در جهان، رتبه‌ي دوم را در آسيا و رتبه‌ي اول را در ميان كشورهاي آسيايي حايز شده‌اند.
كسب 87 مدال طلا، 160 مدال نقره، و 95 مدال برنز و 17 ديپلم افتخار ارمغان افتخارافرين فرزندان ميهن اسلامي از شركت در المپيادهاي بين‌المللي دانش‌اموزي بوده است.
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اين جشنواره از يك‌سو با اتصال به پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي و از سوي ديگر با فراهم آوردن زمينه‌ي ابتكار و نواوري و شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها مي‌تواند گام‌هاي مؤثري را در مسير هم‌سويي و هم‌پايي كشور با فناوري‌هاي نوين بردارد؛ لذا اهدافش بايد به‌گونه‌اي عملياتي شود كه ابداع‌ها و اختراع‌هاي آن با عنايت به نياز موردي در خدمت توسعه‌ي فن‌اوري كشور قرار گيرد.
البته ضرورت دارد زمينه‌اي فراهم شود تا پس از اهداي جوايز و تجليل از مبتكران و نواوران، طرح‌ها و ابداع‌هاي آن‌ها از خطر بايگاني شدن و يا بهره‌جويي كشورهاي توسعه‌يافته مصون بماند.
وي افزود: اين مهم عملي نخواهد شد مگر آن كه ابداع‌ها و طرح‌هاي تحقيقات براساس نياز محوري انجام گرفته باشد و بين جشنواره‌ي جوان خوارزمي، پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي و مراكز علمي، فرهنگي، پژوهشي و صنعتي ارتباط نظام‌مند، مؤثر و مستمر برقرار شود؛ لذا بايد قبل از اجراي جشنواره، نيازهاي فني، علمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور احصا شده و مطابق هر نياز، نهاد و دستگاهي خود را متعهد به حمايت و هدايت طرح‌هاي تحقيقاتي بداند. در غير اين صورت، فعاليت‌هاي علمي جوانان در معرض دو خطر بايگاني و يا بهره‌جويي كشورهاي صنعتي از سرمايه‌گذار اين كشور قرار خواهد گرفت.
بنابراين گزارش، «مهندس فرشيدي» در پايان با اذعان اين‌كه آموزش و پرورش نقش بنيادي در توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور برعهده داشته است و تحقق توسعه‌ي علمي و فرهنگي كشور نيز منوط به عنايت لازم به امر آموزش و پرورش مي‌باشد به «بنياد نخبگان» توصيه كرد تا با بذل توجه بيش‌تر به نخبگان دانش‌اموز بيش از پيش زمينه‌ي تحقق نواوري و جهش علمي و فناوري را در كشورمان فراهم كند.

متن كامل خبر

 

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي: حمايت از نخبگان و نواوران كشور نمي‌تواند در شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود
25/09/1385
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي گفت: حمايت از نخبگان، نواوران و مخترعان كشور نمي‌تواند تنها در چارچوب شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «زاهدي» اظهار داشت: حلقه‌ي بعد از شناسايي، عبارت است از حمايت مالي، علمي و امكانات تحقيق و توسعه كه اين امر نيز مستلزم افزايش بودجه و اعتبارات مربوطه مي‌باشد.
وي با بيان اين‌كه جامعه‌ي علمي و فناوري كشورمان طي سال‌هاي اخير موفقيت‌هاي ارزشمندي را در عرصه‌هاي علم و فناوري كسب كرده است، افزود: رشد كمي و كيفي توليدات علمي و گسترش كاربرد توليدات و نواوري‌ها در عرصه‌هاي علمي و فناوري و به‌موازات آن دستاوردهاي چشمگير محققان و دانش‌پژوهان ايراني در عرصه‌هاي فناوري نوين به‌ويژه انرژي هسته‌اي، علوم زيستي، ژنتيك و نانو چشم‌انداز نويني را در افق آينده‌ي علمي كشور ترسيم كرده است.
وي خاطر نشان كرد: ايران كشوري بيگانه با علم و دانش نبوده است. تمدن ماقبل از اسلام و به‌ويژه بعد از اسلام به‌ويژه پس از پذيرش دين حقه‌ي محمدي‌(ص) گواه حضور موفق ايراني در عرصه‌هاي مختلف علم و فناوري بوده است به‌طوري كه رياضيدانان، شيميدانان و اخترشناسان، پزشكان، فلاسفه و فقها و شعرا و فقهاي برجسته‌ي ديني ما همگي شهرت جهاني دارند و هويت علمي ما را تشكيل مي‌دهند؛ اما اين واقعيت را بايد بپذيريم كه طي دو سه قرن گذشته به‌دلايل مختلف از قافله‌ي علوم جديد عقب افتاده‌ايم و تأسف‌بارتر آن‌كه روحيه‌ي خودباختگي بر ما غلبه كرد و اگر پيروزي افتخارآفرين انقلاب اسلامي در اين عرصه تعيين‌كننده نبود در صحنه‌ي جهاني به فراموشي سپرده مي‌شديم.
«دكتر زاهدي» با ابراز خشنودي از اين‌كه جامعه‌ي علمي ايران به بركت انقلاب اسلامي اعتماد به نقش و جسارت لازم را در رقابت‌هاي بين‌المللي به‌دست آورده است، افزود: پذيرش اجتماعي و درك عموم از نواوري اختراع و فناوري و كشاندن علم به ميدان توليد در كشور ايجاد شده و بين دولتمردان، جامعه‌ي علم و فناوري و آحاد مردم در تشويق و ترويج علم و فناوري، اتفاق‌نظر و همكاري لازم به‌وجود آمده است؛ در اين راستا شناسايي و حمايت از نخبگان، مخترعان و دانش‌پژوهان جوان برتر كشور امري ضروري در زنجيره‌ي پيوسته‌ي توسعه‌ي علم و فناوري است كه خوشبختانه جشنواره‌ي جوان خوارزمي تا حد امكان به آن پرداخته است.
بنابراين گزارش، وي افزود: واكنش خصمانه‌ي برخي قدرت‌ها و دارندگان علم و فناوري نسبت به ما از روند رو به رشد موفقيت‌هاي علمي، فناوري ما در سال‌هاي اخير ناشي مي‌شود. ما پيشبرد علم و فناوري را به‌عنوان يك اولويت در قالب خط‌مشي ملي و استراتژيك پذيرفته‌ايم و از اين فرصت به‌دست آمده براي جهش بنيادين فناوري بهره خواهيم گرفت؛ اما اين امر تنها با توجه جدي به نيروي انساني توانمند، خلاق و مبتكر ميسر خواهد بود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري مهم‌ترين لازمه‌ي جهش علمي، فناوري كشور را توجه به نيروهاي متخصص كشور، پرورش نظام‌مند نيروي انساني پويا و كارامد و استفاده‌ي بهينه‌ از آن در راستاي تخصصي اين نيروها دانست و تأكيد كرد: در اين سير، ضروري است كه دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فناوري، مراكز رشد و سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي علوم و تحقيقات و فناوري به مراكز يا سازماني هوشمند و يادگيرنده - كه پيوسته در حال سازگاري فعال به تغييرات محيط ملي و جهاني است - تبديل شود تا بتوانيم با اجرايي كردن شعار «دانايي محور» از «اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي» به «اقتصاد مبتني بر توليد علم و فناوري» دسترسي پيدا كنيم.
وي تصريح كرد: مسأله‌ي ‌‌شناسايي نظام نواوري كشور با تمركز بر خلق، ‌انتقال و گسترش فناوري با رويكردي فرابخشي از جمله مواردي است كه بايد جايگاه ويژه‌ي خود را در عرصه‌ي علم كاربردي پيدا كند و در اين راستا نه‌تنها وزارت علوم و تحقيقات و فناوري بلكه تمام نهادها و وزارتخانه‌هاي دست‌اندركار بايد به وظيفه‌ي ملي خود عمل كنند؛ از اين رو تقويت هر چه بيش‌تر شوراي‌عالي علوم و تحقيقات و فناوري مي‌تواند موجب تسهيل در اين امر شود.
«دكتر زاهدي» تصريح كرد: بسترسازي حقوقي و قانوني در بخش‌هاي مرتبط با خلق و توسعه‌ي فناوري و نواوري از جمله زمينه‌هايي است كه متأسفانه سال‌هاي طولاني به فراموشي سپرده شده است و يا آهنگ كندي دارد.
مالكيت فكري سرمايه‌گذاري ريسك‌پذير، ارائه‌ي تسهيلات به بخش خصوصي و مردمي فعال در زمينه‌ي نواوري از جمله مواردي است كه محتاج مقررات و چارچوب قانوني مترقي و پويا است.
وي در پايان با بيان اين‌كه در حال حاضر رئيس جمهور و مجلس شوراي اسلامي متفق‌القول راه پيشرفت و توسعه ميهن اسلاميمان را در گسترش فعاليت نخبگان و نواوران عرصه‌ي علم و فناوري مي‌دانند بر ضرورت تصويب اعتبارهاي مربوطه و جاري شدن در نهادهاي علمي، فناوري به‌عنوان «حركتي بنيادي» تأكيد و خاطرنشان كرد: در اين خصوص بنياد ملي نخبگان و صندوق حمايت از پژوهشگران جوان مي‌توانند نقش كليدي و اساسي ايفا كنند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 23    بازديد امروز: 6    كل بازديدها: 151277
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما