<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
                   

کاهش ابعاد «برین‌ها» (Brain) توسط سیاه‌چاله‌ها
28/02/1386
جاذبه‌ی زمین آن‌قدر قوی است که می‌تواند منظومه‌ی شمسی را نگه‌دارد اما در مقایسه با سه نیروی موجود در طبیعت به‌طور وحشتناکی ضعیف است.

به‌گزارش سایت «فیزیک وب» (Physicsweb) و به‌نقل از مجله‌ی «مقاله‌های دوره‌ای فیزیک» (Physic Rview Letter)، اخترشناسان فکر می‌کنند احتمال دارد به این علت باشد که عالمی را که ما می‌توانیم ببینیم در چیزی همانند صفحه‌ به‌نام «برین» (Brane) - با جاذبه‌ای بی‌شباهت به بقیه‌ی نیروها - محدود شده است؛ «برین»‌ها در توده‌ای با ابعاد بسیار آزادانه عمل می‌کنند.

در حال حاضر فیزیکدانی از امریکا درباره‌ی طول عمر یک «سیاه‌چاله» (Black Hole) و محدود کردن آن در ابعادهای بالا در ابعاد 80 میکرومتر مطالعه کرده است. بدین‌ترتیب وی می‌تواند توضیح دهد که چرا تاکنون برین‌ها در سطح آزمایشگاهی کشف نشده بودند.

هدف نهایی ایده‌پردازان، تدوین نظریه‌ا‌ی به‌نام «همه چیز» (Theory of Everything) است که همه‌ی نیروهای شناخته شده‌ی طبیعت را با استفاده از مجموعه‌ای روابط یکسان توصیف می‌کند.

این در حالی است که یکی از موانع اصلی - که محققان با آن مواجه هستند - «جاذبه» است زیرا تنها نیرویی است که از «مدل استاندارد فیزیک ذره‌ای» (Standard Model of Particle Physics) تبعیت نمی‌کند.

علت این امر تا حدودی به‌خاطر «جاذبه» است که در نظریه‌های «نیوتون» (Newton) و «انیشتین» (Einstein) شرح داده شده و نیرویش به‌مراتب از بقیه‌ی نیروها کم‌تر است. بدین‌ترتیب یک ناهم‌خوانی اساسی در مورد «جاذبه» وجود دارد که آن را مشکل «سلسله مراتبی» (Hierarchy Problem) می‌نامیم.

بیش‌تر اخترشناسان اظهار عقیده کردند که مشکل «سلسله مراتبی» (Hierarchy Problem) می‌تواند از بین برود اگر فرض کنیم که عالم از چهار بعد تشکیل شده باشد:

- سه‌بعد برای حرکت در «فضا»

- یک‌بعد برای «زمان».

بدین‌ترتیب یک «برین» در توده‌ای از مجموعه‌ «برین»‌های چندبعدی تشکیل می‌شود.

در «جهان برین‌ها» (Brane world)، سه نیرو توسط «مدل استاندارد فیزیک ذره‌ای» (Standard Model of Particle Physics) شرح داده شده است که به‌طور عمودی در سرتاسر برین‌ها قرار می‌گیرد. اگرچه جاذبه، توانایی این را دارد که در تمام توده‌ی برین‌ها گسترش یابد اما تنها به ما اجازه می‌دهد یک بعد از نیروی جاذبه را مشاهده کنیم.

در مشهورترین مدل‌های «جهان برین‌ها» (BrainWorld)، بعدهای بالا تغییر شکل یافته به‌گونه‌ای که به‌طور کامل فضایی در ابعاد یک میلی‌متر را اشغال می‌کند. بنابراین با یک نگاه مختصر به آن‌ها باید به‌دنبال انحراف‌هایی در «قانون جاذبه‌ی نیوتنی» – که از رابطه‌ی معکوس نیروی جاذبه با فاصله‌ی دو جسم صحبت می‌کند - در مقیاس‌های کوچک باشیم.
در دی 1385 (ژانویه 2007)، «دان کاپنر» (Dan Kapner) و همکارانش در دانشگاه «واشنگتن» (Washington) امریکا در آزمایشی از یک «ترازوی پیچشی» (Torsion Balance) استفاده کردند تا ثابت کنند «قوانین جاذبه‌ی نیوتنی» تا ابعاد 55 میکرومتری برقرار است. این مقدار به‌اندازه ای کوچک است که باور ایده‌ی ابعاد بالا را بسیار کم کرده است.
اگرچه، «دیمیتری سالتیس» (Dimotrios Psaltis) از دانشگاه «آریزونا» (Arizona) ادعا می‌کند که از عمر یک سیاه‌چاله، تعیین یک محدوده‌ی جدید برای اندازه‌ی نظری «ابعاد بالا» (Extra Dimensions) استفاده کرده است؛ بدین‌ترتیب می‌توان توضیح داد چرا این موضوع تاکنون کشف نشده است.

معمولاً به‌خاطر کند بودن سرعت از بین رفتن سیاه چاله‌ها از آن‌ها انتظار می‌رود که عمر بسیار طولانی داشته باشند. اگر وجود ابعاد بالا باقی بماند، برخی از بین رفتن آن‌ها درون قسمتی از توده‌ی «جهان برین» (Brane World) به‌وقوع می‌پیوندد و طول‌عمر سیاه‌چاله‌ها به نسبت کاهش می‌یابد.

«سالتیس» (Psaltis) سرعت و موقعیت سه‌بعدی سیاه‌چاله‌ی XTEJ118+480 را اندازه‌گیری کرد. این‌کار برای بازسازی منحنی آن انجام گرفت. انجام این‌کار به‌طور متوالی به او اجازه داد تا ابعاد کهکشانی آن را محاسبه کرده و بنابراین توانست ابعاد سیاه‌چاله‌هایی را که در زمان‌های اولیه شکل گرفته بودند محاسبه کند.

«سالتیس» (Psaltis) فهمید که عمر XTEL118+480 باید بیش‌تر از 11 میلیون سال باشد؛ این امر در قوانین «جهان برین» به این معنی است که ابعاد بالا نمی‌تواند تا حدود حداکثر 80 میکرومتر افزایش یابد. اگرچه به‌اندازه‌ی کوچکی مجموعه محدوده‌های آزمایش شده توسط گروه تحقیقاتی نیست. بنابراین لازم است ابعاد محدوده‌ی هدف برای آزمایش‌های آینده‌ی قوانین جاذبه‌ی نیوتونی توسط گروه تحقیقاتی کاهش یابد.

«راس گریگوری» (Ruth Gregory) از دانشگاه «دورهام» (Durham) - که در مورد عوامل کیهانی «جهان برین» (BrainWorld) تحقیق کرده است می‌گوید: «روابطی که «سالتیس» (Psaltis) برای محاسبه‌ی طول‌عمر سیاه‌چاله‌ها استفاده کرده است برمبنای تئوری مبتنی نیست. مطمئنم که در این موارد به‌کار نمی‌رود. مشکل اصلی این است که نمی‌دانیم سیاه‌چاله‌ها در یک «برین» شبیه چه چیزی هستند. اما خوب است محققان مشاهده‌هایی را ترتیب داده و در مرحله‌ی عمل این تئوری را آزمایش کنند».

متن كامل خبر

 

يافته‌هاي جديد دانشمندان درباره‌ي مذاب بودن هسته‌ي عطارد
15/02/1386
دانشمندان آژانس فضانوردي امريكا (ناسا)، با استفاده از رادارهاي سياره‌اي با دقت بسيار بالا در كاليفورنيا به شواهد علمي مهمي دست يافته‌اند مبني بر اين‌كه سياره‌ي عطارد (تير) به احتمال زياد هسته‌ي مذاب دارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يافته‌هاي محققان آزمايشگاه JPL ناسا در كاليفورنيا، راز اين سياره‌ي قديمي را - كه بيش از سه دهه پنهان بوده و بررسي آن با پرواز فضاپيماي مارينر 10 اين آزمايشگاه در دهه‌ي 1970 آغاز شد - آشكار مي‌كند.
«مارينر 10» سه‌بار به سياره‌ي عطارد نزديك شد و كشف كرد كه اين سياره، ميدان مغناطيسي ضعيف خود را دارد.
پرفسور «جين لوك مارگوت» از دانشگاه كورنل و سرپرست اين گروه پژوهشي در اين زمينه ياداور شد: دانشمندان پيدا شدن ميدان مغناطيسي را در سياره‌ي عطارد پيش‌بيني نمي‌كردند.
وي ادامه داد: ميدان‌هاي مغناطيسي سيارات با داشتن هسته‌ي مذاب در ارتباط است و اين در حالي است كه براساس تئوري موجود، عطارد براي داشتن يك هسته‌ي مذاب بسيار كوچك است.
جزويات اين پژوهش در مجله‌ي «ساينس» منتشر شده است.
يافته‌ي اخير نشان داد كه هسته‌ي عطارد و يا حداقل لايه‌ي بيروني هسته‌ي اين سياره مذاب است.

متن كامل خبر

 

یک اشتباه انسانی و سقوط یک فضاپیمای کاوشگر مریخ
29/01/1386
آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد: اشتباه انسان موجب شد که فضا پیمای جهانی ناسا (NASA) در ماه آبان بعد از تقریباً ده سال حرکت در مدار مریخ و نقشه برداری سقوط کند.
به گزارش سایت خبرگزاری استرالیا (Australian Broadcasting Corporation’s Gateway to Science) در گزارشات ابتدایی ناسا آمده بود که در تیر ماه سال گذشته نقص هایی برای حافظه ی کامپیوتر و فرمان ها اتفاق افتاد که باعث شد باتری فضاپیما خراب شود و از مأموریت اصلی دو ساله ی خود عقب بیافتد.
«دالی پرکینز» (Dolly Perkins) از مرکزهوا، فضای « گودارد ناسا » (NASA Goddard) می گوید: سقوط فضاپیما نتیجه ی یک سری از اتفاقات بود که به یک اشتباه کامپیوتر برمیگردد که پنج ماه پیش از خرابی احتمالی باتری صورت گرفت.
مسؤلین ناسا می گویند: فضاپیمای جهانی مریخ آخرین بار در 11 آبان 1385 (2 نوامبر 2006) با زمین ارتباط برقرار کرد.
احتمالاً باتری در عرض حدود یازده ساعت خالی شده و باعث شده که فضاپیما نتواند موقعیتش را در مدارش حفظ کند.
در آن روز، کارکنان زمین به فضاپیما دستور دادند تا پانل های خورشیدیشان را به طور معمول (برای دریافت انرژی خورشیدی) تنظیم کند.
مسؤلین هیئت تحقیق می گویند فضاپیما موقعیت خود را در یک مسیری قرار داد که یکی از باتری هایش در معرض نور خورشید قرار گرفت و گرمای زیاد آن باعث شد هر دوتا باتری آن خالی شوند.
در گزارش آمده با وجود آن که گروهی مسؤل پیروی از رویه های فضاپیما بودند اما پیروی از رویه های مذکور برای تشخیص اشتباهاتی که منجر به وقوع حادثه شد کافی نبودند.
ناسا اضافه کرد فضاپیمای جهانی مریخ در سال 1375 (1996 میلادی) به فضا پرتاب شد و برای نه سال و پنجاه و دو روز در مدار مریخ حرکت می کرد. این مدت از بقیه ی فضاپیماهایی که در مریخ هستند طولانی تر بوده و بدین ترتیب سه بار مأموریت دو ساله ی اولیه ی آن تمدید شده است.
همه ی عکس هایی که از طریق این فضاپیما گرفته شدند نشان دهنده ی تغییراتی درون دیوارهای دو گودال واقع در نیم کره ی جنوبی مریخ است که به وجود آب مایع در سطح آن اشاره می کند.

متن كامل خبر

 

کاربرد بافرها در مدارهای مجتمع نوری
17/01/1386
محققان ژاپنی برای اولین بار امواج مادون قرمز (Infrared) را از میان یک فیلم کریستال نوری که بر روی یک لایه‌ی سیلیکونی پوشش داده شده است عبور دادند.
به‌گزارش سایت «فیزیک وب» (Physics Web)، به‌عقیده‌ی این گروه تحقیقاتی، این کشف می‌تواند راه را برای فشرده‌سازی بیش‌تر ابزارهای ارتباطی (مخابراتی) هموار کند؛ ابزاهایی که پردازش‌های توأم الکتریکی و نوری را در یک «تراشه» (Chip) انجام می‌دهند.
در حال حاضر، سیستم‌های ارتباطی (مخابراتی) نوری از مدارهای مجتمع با پایه‌ی سیلیکونی تشکیل شده‌اند. این مدارها برای پردازش سیگنال‌های الکتریکی به‌کار رفته و ابزارهای مجزایی نیز برای پردازش سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود. برای «ماژولاتورها» (Modulators) و سوییچ‌های نوری - که از لایه‌ای سیلیکونی ساخته شده‌اند – ماده‌ای با اثر الکترونوری شدید باید بر روی آن لایه‌ی سیلیکونی پوشش داده شود. ضریب شکست این ماده تحت ولتاژ به‌کار رفته تغییر می‌کند.
ماده‌ی مناسب برای این منظور، ماده‌ای فروالکتریک به‌نام «تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) است. اما تاکنون با مشکلی مواجه بوده‌ایم که آن را «انتشار ناموفق نور» از بین «تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) نام‌گذاری می‌کنیم. علت این امر آن است که زمانی که فیلمی از یک کریستال نوری بر روی لایه‌ی سیلیکونی قرار می‌گیرد ساختار بلوری آن شکسته می‌شود.
در حال حاضر، گروهی از مهندسان «آزمایشگاه‌های فوجیتسو» (Fujitsu laboratories) و «مؤسسه‌ی تکنولوژی توکیو» (Tokyo Institute of Technology) این مشکل را به‌وسیله‌ی ساختن سه لایه بافر - که بین لایه‌های نوری «تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) و لایه‌ی سیلیکنی قرار می‌گیرد - حل کرده‌اند. ماده‌ی بافری شکست «مسیرهای اتمی» (Atomic Alignment) فیلم را به حداقل رسانده هم‌چنین از هر واکنش بین لایه‌های نوری و زیر لایه‌ی سیلیکونی جلوگیری می‌کند.
منطقه‌ی بافری از مواد ذیل تشکیل شده است:
- «اکسید استرانسیوم روتنیوم» (Strontium Ruthenium Oxide)
- «اکسید سریوم» (Ceria)
- لایه‌های «ایتریوم» (Yttrium) تقویت شده با «زیرکونیوم» (Zirconia)
بر روی این منطقه، فیلمی از«تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) قرار می‌گیرد.
با استفاده از طول موج‌های استاندارد 1550 نانومتری اشعه‌ی مادون قرمز
- که در ارتباطات نوری استفاده می‌شود - اتلاف انتشار «تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) به یک «دسی بل بر سانتی‌متر» کاهش می‌یابد. ادعا می‌شود که این اتلاف فقط ده درصد از میزانی است که معمولاً در «تیتانات زیرکونات سرب» (PZT) دیده می‌شود.
این کار تحقیقاتی ما را به هدف پردازش سیگنال‌های نوری و الکتریکی در یک ماده نزدیک می‌کند. به این ترتیب یکی از موانع اصلی در فشرده‌سازی سیستم‌های ارتباطی (مخابراتی) و یکپارچه‌سازی مواد (Substantial Integration) به‌عنوان چشم‌اندازی برای آینده برداشته می‌شود.
این فن‌اوری جدید توسط دولت ژاپن حمایت شده و در بیست و چهارمین همایش مواد فروالکتریکی (Ferroelectric) و کاربرد آن‌ها و سمپوزیوم جهانی کاربرد مواد فروالکتریک در نارای ژاپن (27 می 2007 میلادی) ارائه خواهد شد.

متن كامل خبر

 

اعلام برندگان آزمون مرحله‌ي اول سومين المپياد نجوم كشور توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
28/12/1385
برندگان آزمون مرحله‌ي اول سومين المپياد نجوم كشور اعلام شدند.
به‌گزارش سايت دانش‌پژوهان جوان، افراد اعلام شده برندگان مسابقه‌ي المپياد كشوري از كليه‌ي استان‌هاي كشور هستند.
در پايان اين گزارش، تعداد افراد برگزيده‌ي هر استان اعلام شده است:
آذربايجان شرقي
41
آذربايجان غربي
7
اردبيل
8
اصفهان
46
ايلام
-
بوشهر
2
شهر تهران
249
چهارمحال و بختياري
8
خراسان شمالي
3
خراسان رضوي
36
خراسان جنوبي
4
خوزستان
8
زنجان
8
سمنان
3
سيستان و بلوچستان
5
شهرستان‌هاي تهران
40
فارس
44
قزوين
4
قم
10
كردستان
3
كرمان
18
كرمانشاه
5
كهگيلويه و بوير احمد
3
گلستان
6
گيلان
13
لرستان
5
مازندران
30
مركزي
3
هرمزگان
2
همدان
6
يزد
9

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_162.pdf
لازم به‌ذکر است دوازدهمين المپياد جهاني نجوم در سال 1386 (2007 ميلادي) در كريمه در كشور اوكراين برگزار خواهد شد. علاقمندان براي يافتن اطلاعات بيش‌تر و کشور ميزبان مي‌توانند به وب‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.issp.ac.ru/iao/2006/

متن كامل خبر

 

اعلام برندگان مرحله‌ي اول آزمون بيستمين المپياد فيزيك كشور توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
25/12/1385
برندگان مرحله‌ي اول آزمون بيستمين المپياد فيزيك كشور اعلام شدند.
به‌گزارش سايت دانش‌پژوهان جوان، افراد اعلام شده برندگان مسابقه‌ي المپياد كشوري از كليه‌ي استان‌هاي كشور هستند.
در پايان اين گزارش، تعداد افراد برگزيده‌ي هر استان اعلام شده است:
آذربايجان شرقي
42
آذربايجان غربي
8
اردبيل
12
اصفهان
47
ايلام
1
بوشهر
1
شهر تهران
383
چهارمحال و بختياري
10
خراسان شمالي
8
خراسان رضوي
40
خراسان جنوبي
4
خوزستان
18
زنجان
11
سمنان
2
سيستان و بلوچستان
3
شهرستان‌هاي تهران
45
فارس
40
قزوين
13
قم
6
كردستان
8
كرمان
12
كرمانشاه
7
كهگيلويه و بوير احمد
5
گلستان
7
گيلان
8
لرستان
8
مازندران
43
مركزي
8
هرمزگان
12
همدان
15
يزد
4

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_144.pdf

متن كامل خبر

 

برنامه‌ي آلماني‌ها براي بالا بردن سطح دانشگاه‌هاي‌اشان
17/12/1385
آلماني‌ها تصميم گرفته‌اند به‌نحوي سطح بعضي از دانشگاه‌هاي‌اشان را بالا ببرند.
به‌گزارش مجله‌ي گاما به‌نقل از ماه‌نامه‌ي «فيزيك امروز» (PhysicsToday)، در اوايل قرن بيستم، دانشگاه‌هاي آلمان در بسياري از زمينه‌ها از جمله: فيزيك، شيمي و رياضي پيشتاز بوده‌اند.
اين در حالي است كه با ظهور نازيسم در آلمان، بسياري از نخبه‌هاي آلمان به امريكا رفتند. بدين‌ترتيب اكنون چند دهه است كه دانشگاه‌هاي امريكا در اغلب زمينه‌هاي پيشتازند.
اين گزارش مي‌افزايد: اينك آلماني‌ها تصميم گرفته‌اند سطح بعضي از دانشگاه‌هاي‌اشان را مثلاً تا دانشگاه «هاروارد» يا «MIT» بالا ببرند.
برنامه‌ي دولت آلمان اين‌ است كه 9/1 ميليارد يورو را در پنج‌سال به بهترين دانشگاه‌ها بدهد تا كيفيت‌اشان را از آن‌چه هست بهتر كنند.
به اين ترتيب مسابقه‌اي جدي در ميان دانشگاه‌ها براي كسب اين ارقام راه افتاد؛ به‌گونه‌اي كه برنده‌ي اصلي امسال اين‌ دانشگاه‌ها لقب گرفتند:
«صنعتي مونيخ»، «لودويگ ماكسيميليانس» و «كارل‌سروهه».
در اين گزارش به‌نحوه‌ي انتخاب دانشگاه‌هاي برتر چنين اشاره شده است:
ابتدا 18 «برنامه‌ي دكترا» را - كه از بقيه موفق‌تر بودند - انتخاب كردند. به هر كدام يك‌ميليون يورو دادند.
به 17 تا از «گروه‌هاي برتر پژوهشي» هم قرار شده سالانه 5/6 ميليون يورو بدهند.
اين انتخاب‌ها از سراسر آلمان انجام شده است.
سپس از بين برنده‌ها، بهترين دانشگاه‌ها را انتخاب كرده و به هركدام سالانه 15 ميليون يورو - اضافه بر رقم‌هاي بالا - اختصاص دادند.
در اين فرايند، به رشته‌هاي زيست‌شناسي بيش‌تر كمك شد؛ سپس نوبت به رشته‌هاي فني و فيزيك بود و از همه كم‌تر به علوم انساني كمك گرديد.

 

فيزيك و توپ جديد بسكتبال
16/12/1385
بعضي از بسکتباليست‌هاي امريکا از توپ جديدي که اخيراً «اتحاديه‌ي بسکتبال امريکا» (ان. بي. اي) (NBA) انتخاب کرده شاکي‌اند.
به‌گزارش هفته‌نامه‌ي «ساينس»، تيم بسکتبال «دالاس موريکس» از «کشيک ‌دي» - که يک فيزيک ذرات پيشه‌ي دانشگاه تگزاس است - درخواست کرده که توپ را بررسي کند. «دي» هم با همکارانش سرگرم آزمايش روي توپ است.
«دي» مي‌گويد که بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهند که «توپ‌هاي چرمي ‌بافته» بيش‌تر مي‌جهند تا بعضي از «توپ‌هاي مصنوعي».
خط‌ها و نوشته‌هاي روي توپ‌ها هم مهم‌اند.
از همه مهم‌تر جذب رطوبت است.
توپ‌هاي چرمي رطوبت را جذب مي‌کنند؛ اين باعث مي‌شود وزن‌شان زياد شود در عوض ليز نمي‌شوند.
اما توپ‌هاي جديد رطوبت را جذب نمي‌کنند؛ بنابراين خيس و ليز مي‌شوند.
در واقع، کارخانه‌ي «سپالزينگ» مخصوصاً توپ را چنان ساخته که رطوبت را جذب نکند تا وزنش تغيير نکند.

متن كامل خبر

 

درك چگونگي خلق زمين با استفاده از امواج ثقلي
10/12/1385
فناوري جديد ممكن است به دانشمندان براي آزمايش مدل اساسي چگونگي ايجاد جهان – به‌عنوان يكي از مسائل مهم در فيزيك نجومي (اخترفيزيك) – كمك كند.
به‌گزارش خبرگزاري استراليا (Australian Broadcasting Corporation's Gateway to Science)، دانشمندان مي‌گويند راهي يافته‌اند كه انبساط سريع جهان را در 15-10 ثانيه و هم‌‌چنين توقف ناگهاني در سرعت كم‌تر را نشان مي‌دهد.
اين تحقيق به دانشمندان اجازه مي‌دهد به مدل اساسي «چگونگي خلق جهان» دست يابند.
كيهان‌شناسي به‌نام «ريچارد ايستر» (Richard Easther) استاديار دانشگاه «ييل» (Yale) مي‌گويد: محققان مي‌توانند در انتظار ريزامواج در فضا، زمان باشند كه مي‌تواند بعد از 10 تا 30 ثانيه، انبساط سريع حادث شود.
وي مي‌گويد فناوري‌ جديد بايد به دانشمندان اجازه دهد نشان دهند كه اين امواج يا امواج ثقلي از «انفجار بزرگ» (Big Bang) در طي فضا، زمان به ما رسيده است.
اين مقاله به‌زودي در مجله‌ي «گيتي‌شناسي و فيزيك ذرات نجومي» (Cosmology and Astroparticle Physics) منتشر خواهد شد.
در تولد «همراه با انفجار» (Violent) جهان دوره‌ي زماني كوتاه ابتدايي وجود دارد كه همراه با انبساط با شتابي است كه اصطلاحاً به آن «تورم» (Inflation) مي‌ناميم و آن زماني است كه در آن از يك نقطه‌ي بي‌نهايت چگال و منفرد به‌ چيزي بسيار بسيار بزرگ‌تر با حدود يك‌متر عرض متورم مي‌شود.
سپس ناگهان «تورم» متوقف شده و سرعت انبساط كاهش مي‌يابد.
«ريچارد ايستر» (Richard Easther) مي‌گويد: بعضي از مدل‌هاي تورمي پيش‌بيني مي‌كنند كه يك انتقال ناگهاني از «تورم» به «انبساط استاندارد»، منجر به خروج «اشعه‌ي گرانشي» (Gravitational Radiation) مي‌شود.
«انيشتين» (Einstein) پيش‌بيني كرده بود اين اشعه، نتيجه‌ي حركت اشيا در طي فضا، زمان است درست مانند امواجي كه يك كشتي در حين حركت بر روي آب ايجاد مي‌كند.
«ريچارد ايستر» (Richard Easther) مي‌گويد: «در طي اين «تورم»، جهان گسترش يافته و كاملاً نرم شده و بنابراين به‌طور رؤيايي سرد و آرام مي‌شود».
وي چنين ادامه مي‌دهد: «اما زماني كه تورم متوقف مي‌شود انرژي‌اي كه تورم را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد اساساً به ذرات داغي برمي‌گردد كه نهايتاً ستاره‌ها، كهكشان‌ها و جهاني را كه امروزه مي‌بينيم تشكيل مي‌دهد».
در انتقال بين «فاز شتابدار» (Accelerated Phase) و «فاز»ي كه در طي آن انبساط كند مي‌شود جهان از ذرات داغ پُر شده و امكان توليد اشعه‌هاي ثقلي ميسر مي‌گردد.
اگر بخواهيم از «درخشش» (Glow) در تمام آسمان صحبت كنيم مي‌توانيم به موارد ذيل اشاره داشته باشيم:
اين توالي (Brust) تشعشع ثقلي كه در پايان تورم حادث مي‌شود اثر مهمي از خود باقي مي‌گذارد كه عبارت است از: «درخششي ضعيف» اما «پايدار» در امواج ثقلي در سرتاسر آسمان.
«ايستر» (Easther) مي‌افزايد: به‌خاطر اين‌كه «تورم» هر چيزي را چنين نرم مي‌كند چند اثر ناشي از جهان ابتدايي باقي مي‌‌ماند. اين مدل از تورم چنان هيجان‌انگيز است كه پيش‌بيني‌هايي را ممكن مي‌كند كه قابل آزمايش در طي چند سال است.
از آن زمان تاكنون، تحقيق بر روي امواج ثقلي - كه در «رصدخانه‌ي امواج ثقلي تداخل‌سنج ليزري» (Laser Interferometer Gravitational- Wave Observatory) (LIGO) بر روي امواج مهم انجام شد - باعث گرديد حوادث در نقاط بي‌نهايت دور در آسمان مانند: برخورد سياه‌چاله‌هاي همسايه قابل‌مشاهده شود.
اما در طي چند سال اخير، يك نشانگر خيلي حساس‌تر به‌نام «رصدخانه‌ي امواج ثقلي تداخل‌سنج ليزري پيشرفته»(Advanced Laser Interferometer Gravitational- Wave Observatory) به‌صورت هم‌زمان (Online) ارائه خواهد شد.
بنابراين «ايستر» (Easther) و همكارانش بيان كردند كه اين مي‌تواند براي نشان دادن امواج ثقلي استفاده گردد.
اين محقق مي‌گويد: آن‌چه را كه ما انجام داده‌ايم «مطالعه‌ي امكان‌سنجي» است؛ اگر تكميل شود مي‌تواند پنجره‌اي خيلي مهم به جهان ابتدايي بگشايد.

متن كامل خبر

 

اعلام آمادگي ‌٧٨ كشور جهان براي حضور در المپياد جهاني فيزيك در اصفهان
08/12/1385
سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيك از 22 تير 1386 به‌مدت 10 روز با حضور تيم‌هاي دانش‌اموزي 78 كشور جهان در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمد سپهري‌راد» مشاور وزير آموزش و پرورش در جلسه‌ي ستاد برنامه‌ريزي اين المپياد - كه به رياست معاون سياسي امنيتي استانداري اصفهان برگزار شد - گفت:‌ كشور ايران در سال 72 براي برگزاري اين المپياد اعلام آمادگي كرد و پس از آن، سال 2007 (1386 شمسي) براي ايران تعيين شد.
وي افزود: كميته‌ي علمي اين المپياد به‌طور جدي شروع به‌كار كرده و طراحي سؤال‌هايي كه شامل سه سؤال نظري و يك سؤال تجربي مي‌باشد به‌مرحله‌ي نهايي رسيده است.
به‌گفته‌ي «دكتر سپهري‌راد» تاكنون 78 كشور براي حضور در المپياد اعلام آمادگي كرده‌اند و براي شركت در اين المپياد 136 سرپرست، 68 ناظر و 350 دانش‌اموز به ايران مي‌آيند.
وي گفت: اين المپياد در مدت 10 روز از 22 تا 31 تير برگزار مي‌شود و محل برگزاري دانشگاه صنعتي اصفهان در نظر گرفته شده است.
معاون سياسي امنيتي استانداري اصفهان نيز در اين جلسه اين رويداد جهاني در اصفهان را فرصت بسيار خوبي در جهت مقابله با تبليغات منفي در خارج از كشور برعليه ايران دانست و تصريح كرد: افراد شركت‌كننده مي‌توانند تصوير واقعي كشور ايران را در كشورشان ارائه دهند.
گفتني است ايران براي اولين بار در سال 68 در المپياد جهاني فيزيك در كشور لهستان شركت كرد و براساس مقررات اين المپياد، كشورهاي شركت‌كننده بايد براي ميزباني اين المپياد اعلام آمادگي كنند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 14    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 151274
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما