<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
                   

امواج سهمگين سونامي در آزمايشگاه ! ساخت دستگاه منحصر به فرد شبيه سازي سونامي
13/04/1386
دانشمندان انگليسي در تلاش براي طراحي دستگاهي براي شبيه سازي سونامي با هدف مطالعه بر روي تأثيرات اين پديده ی طبيعي بر روي ساختمان ها و خطوط ساحلي هستند.
به گزارش ايسنا به كمك اين دستگاه پديده ی سونامي در فضايي كنترل شده توليد مي‌شود.
محققان دانشگاه كالج لندن با همكاري شركت «تحقيقاتي مهندسي هيدروليك» موسوم به «اچ آر والينگفورد» در نظر دارند يك ژنراتور ابداعي جديد سونامي با توان ايجاد امواج مخرب در مقياس هاي كوچك تر بسازند.
اين محققان مي گويند به دليل تعاملات پيچيده‌اي كه بين سواحل، رسوبات، موانع ساحلي و داخل و اطراف ساختمان به وجود مي‌آيد، ساده كردن پروسه‌هاي يك سونامي با استفاده از الگوهاي رياضياتي امكان پذير نيست، اما در عوض امكان شبيه سازي كل اين پديده با مدل هاي هيدروليكي امكان پذير است اما براي دستيابي به اطلاعات معني دار موج سونامي بايد در جاي اوليه ی خود به درستي و با دقت توليد شود.
از سوي ديگر به گفته ی اين محققان ژنراتورهاي معمول توليد امواج براي اين كار مناسب نيستند چرا كه طول امواج سونامي غير عادي و غير معمول است.

متن كامل خبر

 

ساخت طولاني ترين نانولوله هاي كربني جهان به طول چند سانتي‌متر
11/04/1386
پ‍ژ‍وهشگران دانشگاه «سين سيناتي» طولاني ترين نانولوله‌هاي كربني در جهان را ساختند و در آرايشي منظم كه چند سانتي‌ متر طول داشت رشد دادند.
به گزارش ايسنا پژوهشگران توانستند با استفاده از اين تكنيك كه مي‌تواند در ساخت مواد معين انقلابي صورت دهد به طولاني‌ترين نانولوله‌هاي كربني در جهان هستند دست يابند.
اين امر يک فرايند انقلابي است زيرا به ما اجازه مي‌دهد تا كاتاليزور را براي يك دوره ی زماني طولاني زنده نگه داريم؛ بنابراين انتقال سريع و پيوسته ی واحدهاي ساختاري كربني به منطقه ی رشد نانولوله ی كربني فراهم مي‌شود.
اين نانولوله‌هاي كربني بسيار طويل‌تر از نانولوله‌هاي قبلي هستندكه طولاني‌ترين آنها به سه ميلي‌متر مي‌رسيدند.
به گزارش از ستاد ويژه ی توسعه ی فن‌اوري نانو، علاوه ‌براين، اين گروه پژوهشي توانستند سطحي به ضخامت 12 ميلي‌متر از نانولوله‌هاي كربني مرتب و هم تراز را روي زيرلايه ی سيليكوني 10سانتي‌متري رشد دهند كه با اين كار راهي براي افزايش مقياس اين فرايند باز شد.

متن كامل خبر

 

تأكيد رئيس‌جمهور بر امكان برگزاري المپيادهاي علمي جهاني در ايران
07/04/1386
رئيس جمهور برگزاري مسابقات «جهاني المپياد فيزيك» در اصفهان را براي دانش اموزان ايراني به مثابه ی يك رويداد بزرگ علمي دانست وگفت: جمهوري اسلامي ايران به يكي از كانون هاي علم و فرهنگ دنيا تبديل شده است و بايد زمينه ی برگزاري ديگر المپياد هاي علمي در كشورمان رافراهم كنيم.
به گزارش ايسنا، دكتر «محمود احمدي نژاد» در جمع اعضاي «ستاد برگزاري مسابقات جهاني المپياد فيزيك» كه به زودي در اصفهان برگزار مي شود، تصريح كرد: از آنجا كه برگزاري مسابقات المپياد با مراكز علمي و نخبه ها ی دنيا سر و كار دارد، بسيار مهم است وهمين مي تواند به تقويت نخبگان كشور بيانجامد.
رئيس جمهور خطاب به برگزاركنندگان مسابقات جهاني المپياد فيزيك گفت: تلاش شما بايد اين باشد كه فضاي علمي و فرهنگي كه در دوران مسابقات برپاست، بسيار غني و سازنده باشد.
وي افزود : محيط مسابقه بايد امن، صميمي ودوستانه باشد، چرا كه اخلاق ما ايرانيان و مسلمانان سرشار از برخورد خوش، ميهمان نوازي و ملاطفت با ديگران است.
«رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي» نمايش گوشه‌اي از تاريخ، تمدن و فرهنگ ايراني در جريان حضور ميهمانان خارجي شركت كننده در مسابقات المپياد فيزيك را كاري بسيار ارزنده و و سازنده براي معرفي هر چه بيش تر جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت : فرهنگ و تمدن ايران اسلامي ، متعالي است و براي ساير كشورها نيز جاذبه دارد.
وي در ادامه تاكيد كرد::‌ دلبستگي هايي كه نسبت به ايران اسلامي ايجاد شده است بايد استمرار داشته باشد.
«احمدي نژاد» با بيان اين كه بايد به صورت فعال در زمينه‌هاي مختلف در دنيا حضور داشته باشيم، گفت : از آنجا كه ايران يكي از كانون هاي علم وفرهنگ دنيا است، بايد زمينه را براي برگزاري المپيادهاي علمي ديگر در كشورمان فراهم كنيم و اين كار شدني است.
رئيس جمهور با تشكر از فعاليت ها و اقدامات اعضاي ستاد برگزاري مسابقات المپياد فيزيك، براي برگزاري هر چه با شكوه تر اين دوره از مسابقات،‌ خطاب به آنان توصيه كرد: افرادي كه از كشورهاي خارجي، براي شركت در اين مسابقات به ايران مي آيند محترم و عزيز هستند و در اين خصوص نهايت تكريم را داشته باشيد.
در ابتداي اين ديدار «فرشيدي»، ‌وزير آموزش و پرورش و چند تن از اعضاي ستاد برگزاري مسابقات جهاني المپياد فيزيك گزارشي از برنامه ها و اقدامات انجام شده براي برگزاري هر چه باشكوه تر اين مسابقات كه قرار است در اصفهان برگزار شود ارائه كردند.

متن كامل خبر

 

ساخت كامپوزيت هاي مقاوم به شوك هاي انفجاري به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
05/04/1386
پژوهشگران دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي موفق به ساخت كامپوزيت مقاوم به شوك هاي انفجاري شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين پژوهش اثر تقويت كننده هاي مختلف نظير «الياف كربن»، «الياف شيشه»، «اكسيد سيليسم» و «اكسيد زيركونيوم» بر خواص سايشي، حرارتي و زيرساختاري «كامپوزيت»هاي زمينه «فنوليك» بررسي شده است.
پليمرهاي «ساينده» و «كامپوزيت»هاي پليمري نقش مهمي را در صنعت هوا فضا ايفاء كرده و سطوح «آئروديناميك» ساختارهاي پيش رانش و تجهيزات زميني را از اثرات شديد دماها و نرخهاي حرارتي بسيار بالا حفظ مي‌كنند.
«رزين هاي فنوليك» به دليل خاصيت ذغال شوندگي منحصر به فرداشان در دماهاي بالا كاربرد ويژه‌اي در ساخت محافظ هاي حرارتي در صنايع هوافضا پيدا كرده و سه دسته نمونه با درصدها و مواد مختلف ساخته شده اند.
دسته ی اول شامل ‌٥٧/٣٧ درصد «رزول» به عنوان زمينه و ‌٥/٦٢ درصد تقويت كننده، ‌دسته ی دوم شامل ‌٤٠ درصد «رزول»، ‌٤٠ درصد «اكسيد سيلسيم» و ‌٢٠ درصد «اكسيد زيركونيوم» و دسته ی سوم «كامپوزيت» هاي تقويت شده با اين الياف كربن هستند كه با پنج درصد وزني« اكسيد زيركونيوم» در سطح پشتي اشان پوشش داده شده‌اند.
گفتني است، اين پژوهش توسط «جمال زماني استاديار» ، «پوريا پاس بخش» كارشناس ارشد و «علي شكوه فر» دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي انجام شده است.

متن كامل خبر

 

ارائه‌ي روش جديدي براي بررسي رژيم بادناکي و تعيين وضعيت فرسايش بادي به‌همت محققان دانشگاه تهران
03/04/1386
نرم‌افزار تجزيه و تحليل داده‌هاي بادسنجي و ترسيم گلباد و گل‌طوفان براي تعيين وضعيت فرسايش بادي و مكان‌يابي تپه‌هاي ماسه‌‌اي در دانشگاه تهران طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمدعلي صارمي ناييني» دانشجوي رشته‌ي بيابان‌زدايي دانشگاه تهران با طراحي اين نرم‌افزار و تحليل مقايسه‌‌اي براي توزيع مكاني گلباد، گل‌طوفان، گل‌ماسه در مطالعات فرسايش بادي، روشي مناسب و سريع جهت بررسي رژيم بادناكي با استفاده از داده‌هاي بادسنجي موجود در يك دوره‌ي آماري مناسب ارائه کرده است.
«باد» پديده‌اي ديناميك و پوياست كه پرداختن بدان به‌خصوص با توجه به اطلاعات آماري موجود در ايران كاري بسيار مشكل و طاقت‌فرسا است.
به‌گفته‌ي اين محقق، براساس مطالعه انجام شده اگرچه با استفاده از گل‌باد به‌سادگي مي‌توان جهت وزش بادهاي مناسب را در يك منطقه مشخص كرد ولي اطلاعات واضحي در خصوص وضعيت بادهاي فرساينده ارائه نمي‌شود و لذا براي اين منظور، استفاده از گل‌طوفان و گل‌ماسه مناسب‌تر است كه با پهنه‌بندي مناطق هم‌سرعت آستانه و توزيع مكاني آن‌ها در سطح منطقه مي‌توان در خصوص شناسايي مناطق حساس به باد بردگي و هم‌چنين جهت عمومي حمل ذرات خاك اقدام کرد.
با توجه به محدوديت‌ها و مشكلات موجود در زمينه تجزيه و تحليل داده‌هاي بادسنجي و هم‌چنين ترسيم گل‌باد، گل‌طوفان و گل‌ماسه، محقق ابتدا به طراحي نرم‌افزارهايي در اين زمينه اقدام کرده و در نهايت با استفاده از نتايج حاصل از آن‌ها و به‌كارگيري نرم‌افزارهاي تخصصي موجود در زمينه‌ي GIS و زمين آمار، روشي مناسب جهت تعيين وضعيت فرسايش بادي در مناطق مورد مطالعه ارائه داده كه در مكان‌يابي تپه‌هاي ماسه‌اي و ساير مطالعات اجرايي مربوط به فرسايش بادي مي‌تواند مفيد باشد.
گفتني است پايان‌نامه‌ي اين دانشجو با عنوان «تحليل مقايسه‌اي بر توزيع مكاني گل‌باد، گل‌طوفان و گل‌ماسه در مطالعات فرسايش بادي با استفاده از تكنيك GIS» به‌عنوان پايان‌نامه‌ي برتر در جشنواره‌ي پايان‌نامه‌ي سال دانشجويي معرفي و تقدير شده است.

متن كامل خبر

 

پرده‌برداري از مرتفع‌ترين ساعت آفتابي ايران در مشهد
03/04/1386
مدير اجرايي جشنواره‌ي ساعت‌هاي آفتابي در مشهد گفت: مرتفع‌ترين ساعت آفتابي ايران که در دبيرستاني در مشهد نصب شده است به‌زودي افتتاح مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس محمد گوهريان» با اعلام اين مطلب خاطر نشان كرد: علاوه بر مرتفع‌ترين ساعت آفتابي در ايران - كه به‌زودي در دبيرستان نمونه دولتي حسين فاتح مشهد افتتاح مي‌شود – بزرگ‌ترين ساعت آفتابي نيز با قطر 10 متر در دانشكده‌ي الزهرا(س) افتتاح شده است.
اين عضو انجمن نجوم آماتوري آسمان توس مشهد افزود: در پارك وحدت، دبيرستان امام رضا(ع)، دبيرستان آزادگان، دبيرستان شاهد فاطميه و صياد شيرازي و هم‌چنين دانشكده‌ي الزهرا(س) و دبيرستان حسين فاتح ساعت‌هاي آفتابي و آنالماتيكي طراحي و نصب شده است.
وي به ساخت و طراحي گنبد نجومي در دبيرستان حسين فاتح به‌دست «مهندس منوچهر آرين» اشاره و تصريح كرد: اين گنبد نجومي در جهان بي‌نظير است و رصدگر قادر خواهد بود در طول روز و شب با آن ساعت و زمان را تشخيص دهد.
«گوهريان» ياداور شد: يك ساعت آفتابي نيز در صحن جمهوري حرم رضوي(ع) در معرض ديد عموم است؛ هم‌چنين در صحن عتيق بارگاه رضوي(ع) در محل درب ورودي هنگام ظهر نمايان شدن سايه‌ي ستون راست بر ستون چپ نشان‌دهنده‌ي زمان اذان ظهر مي‌باشد.
گفتني است مراسم ويژه‌ي جشنواره‌ي ساعت‌هاي آفتابي روز پنج‌شنبه 31 خرداد 1386 هم‌زمان با سراسر کشور در صحن دبيرستان فاتح مشهد برگزار شد.
اين مراسم با ارائه‌ي ساعت‌هاي آفتابي توسط «دكتر ايمان احدي اخلاقي» و خانم‌ها «عطايي» و «اصغرپور» و ارائه‌ي ساعت آفتابي مچي توسط «قربان‌نژاد» به‌كار خود پايان داد.

متن كامل خبر

 

اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم بيستمين المپياد فيزيك كشور در سال 1386-1385 توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
02/04/1386
برندگان آزمون مرحله‌ي دوم بيستمين المپياد فيزيك كشور اعلام شد.
به‌گزارش باشگاه دانش‌پژوهان جوان، علاقه‌مندان براي اطلاع از اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم بيستمين المپياد فيزيك كشور در سال 1386-1385 مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_178.pdf

متن كامل خبر

 

دوره‌ي ‌آموزشي فيزيك با استفاده از نرم‌افزار براي اولين بار در پاوه
28/03/1386
معاون آموزشي مديريت آموزش و پرورش پاوه گفت: براي اولين بار در استان كرمانشاه دوره‌ي آموزشي فيزيك با استفاده از نرم‌افزار در اين شهر برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، «فاروق يوسفي» افزود: به‌منظور آشنايي دانش‌اموزان با كاربرد IT‬ در زمينه‌ي آموزش فيزيك، دوره‌ي آموزشي آشنايي با نرم‌افزارهاي استاندار جهاني در هنرستان استقلال پاوه برگزار شد.
وي گفت: در اين دوره - كه به‌مدت دو روز و با شركت ۶۴ ‬نفر از دانش‌اموزان دختر و پسر مقطع سوم متوسطه‌ي رشته‌هاي رياضي و فيزيك و علوم تجربي منطقه برگزار شد دانش‌اموزان به‌صورت مقدماتي با برخي از نرم‌افزارهاي معتبر مرتبط با مباحث فيزيك آشنا شدند.
وي افزود: با انجام اين دوره، زمينه‌ي استفاده‌ي دانش‌‌اموزان از نرم‌افزارهاي IT ‬در جهت فهم بهتر فيزيك فراهم شد.

 

موتور جت با سرعت 10 برابر سرعت صوت
27/03/1386
آزمايش يك موتور جت آزمايشي با سرعت 10 برابر سرعت صوت در نقطه‌ي دور افتاده‌اي در استراليا با موفقيت انجام شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين موتور آزمايشي جت يك موتور سوخت ابرصوتي تنفس هوايي است كه با همكاري مشترك دانشمندان دفاعي امريكا و استراليا ساخته شده و اين محققان اميدوارند كه ساخت اين موشك نوري به انجام پروازهايي با سرعت‌هاي فوق‌العاده بالا منجر شود.

متن كامل خبر

 

عرضه‌ی پروژکتور با کوتاه‌ترین فاصله‌ی نمایش در ژاپن
26/03/1386
یک پروژکتور صفحه بزرگ و پیشرفته که کوتاه‌ترین فاصله‌ی نمایش جهان را دارد از سوی یک شرکت ژاپنی به‌نمایش درآمد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پروژکتور به‌دلیل برخورداری از فناوری «موتور نوری» جدید قادر است یک تصویر را تنها از فاصله‌ی‌ 8 سانتی‌متری از موقعیت‌ها و سطوح مختلف به یک صفحه‌ی 80 اینچی بتاباند.
بنابر اعلام شرکت سانیو این دستگاه می‌تواند بر روی یک دیوار نصب شود و بلافاصله تصاویر را در پایین خود نمایش دهد و از سایه‌هایی که تصاویر را خراب می‌کنند جلوگیری ‌کند.
سانیو امیدوار است پروژکتور LP-XL50 در مدارس، کلاس‌های درس یا فروشگاه‌ها برای انداختن تصاویر بر روی دیوارها یا کف اتاق‌ها استفاده شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 294    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 151275
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما